همه چیز در مورد سرویس سیستم خنک کننده

 فلش رادیاتور چیست؟

 در کنار فلش هایی که برای موتور، روغن موتور، سیستم سوخت رسانی انجام میدهید، یک فلش هم برای رادیاتور داریم، فلاش کردن رادیاتور همانطور که از نامش پیدا است به معنای تخلیه کامل آب موجود در رادیاتور و پیشرانه خودرو است. خارج کردن آبی که مدت ها در پیشرانه گردش کرده است این اجازه را می دهد تا با پرکردن مجدد سیستم خنک کننده پیشرانه با آب و مایع ضد یخ/جوش اقدام به نظافت کنیم.

اگر بخاری خودرو به درستی عمل نمیکند و گرمای کافی ندارد کافی است کل سیستم را ریکاوری و همه جرم و رسوب ها را خالی کنید بعد ضد یخ با آب جدید را اضافه کنید. این عمل موجب میشود که گرمای رادیاتور بخاری به حالت نرمال برگردد. چون داخل سیستم لجن یا رسوباتی وجود دارد که مانع گردش آب میشود،این کار به سلامت فنی خود موتور هم کمک میکند.

قبل اینکه کل محتویات سیستم خنک کننده راخالی کنید، داخل رادیاتور (اگر خودرو درب رادیاتور نداشت داخل منبع انبساط) یک فلاش رادیاتور با فرمول سیف بریزید. سپس خودرو را روشن کنید تا برای بیست دقیقه گرم شود.این بیست دقیقه درجا کار کردن باعث میشود ترموستات کامل باز شده و فلاش رادیاتور در کل مسیر به گردش درآید. پس از بیست دقیقه از زیر رادیاتور یا شلنگ برگشت محتویات را خارج کنید،اگر رادیاتور خودرو شما شیر داشته باشد، شیر را باز کنید تا کل مجموعه خالی شود.

نکته ای که در استفاده از فلاش رادیاتور وجود دارد این است که چون همیشه یک مقدار آب داخل موتور میماند و کامل تخلیه نمیشود و رسوبات داخل آن باقی میماند. بهتر است که چندین بار آب، نه خیلی خنک و نه خیلی گرم، را داخل سیستم خنک کننده بریزید و مراحل روشن کردن و درجا کار کردن و خالی کردن را انجام دهید. با این کار کل رسوب از سیستک خنک کننده خارج میشود.

پس از انجام این مراحل خودرو آماده اضافه کردن ضد یخ و آب جدید است. بهترین و ایده آل ترین نسبتی که در 4 فصل کشور ما قابل استفاده است، نسبت 50-50 است.یعنی اگه گنجایش سیستم 6 لیتر است باید 3 لیتر ضد یخ و 3 لیتر آب استفاده شود.

اما چه ضد یخی انتخاب کنیم؟

ضد یخ ها یا پایه روغنی هستند یا یا پایه الکلی. پایه های الکلی رقیق هستند و بوی خیلی بدی دارند پایه های روغنی غلیظ بوده و کمی چرب هستند. اکثر برندهای معتبر ضد یخ های روغنی تولید میکنند چون پایه های الکلی به موتور های جدید که آلیاژ آلومینیوم داخل آن ها استفاده شده ضرر میرساند. ضد یخ های پایه الکلی به شدت خورنده بوده و کل سیستم خنک کننده را لایه برداری میکند.

مرحله آخر اضافه کردن آب و ضد یخ!

قبل از اضافه کردن ضد یخ نیاز است موتور هواگیری شود. ابتدا هواگیری موتور انجام دهید و بعد  سراغ هواگیری بخاری بروید. اگه هر کدام از این مجموعه ها هوا داشته باشند آب به خوبی به گردش در نمی آید و سیستم درست عمل نمیکند.

 حال نسبت 50-50 ضد یخ و آب را اضافه کنید، خودرو را روشن کنید تا مایع به خوبی به گردش در آید بعد سطح مایع خنک کننده را بررسی کنید و در صورت نیاز باز هم به آن آ و ضد یخ اضافه کنید .

نکات فلش رادیاتور ! محاسن و معایب

فلش رادیاتور یک استاندارد برای ریکاوری کردن سیستم خنک کننده است، اما اگر از ضد یخ استفاده نکرده اید و داخل سیستم خنک کننده فقط آب بوده باشد، احتمال اینکه بعد از استفاده از فلاش رادیاتور  خودرو نشت آب داشته باشد بسیار بالاست. چون قبل از استفاده از فلاش رادیاتور رسوب ها مانع نشتی آب شده بودند. اما اگر ضر یخ استفاده کرده باشید مشکلی پیش نمی آید، چون ضدیخ مانع این رسوب ها میشود.

اگر قبلا ضد یخ نداشتید پس از استفاده از فلاش رادیاتور سریعا ضد یخ را نریزید ابتدا کمی با آب رانندگی کنید و خودرو را از نظر نداشتن نشتی بررسی کنید. بعد ضد یخ بهش اضافی کنید .

مشکل آب کم کردن خودرو

آب کم کردن در خودرو یک مشکل خیلی خیلی اساسی است که حل کردن آن ممکن است هزینه سنگینی داشته باشد.

اگر آبی که کم میشود قابل مشاهده باشد ( کف پارکینگ یا در جداره موتور ) قابل رفع است، این مشکل ممکن است از واشر ،واتر پمپ یا شلنگ ها باشد که میتوان آن را با هزینه کمی برطرف کرد. اما اگر هیچ ردی از خود به جای نمی گذارد، داستان کمی خطرناک میشود.این مسئله یعنی واشر سرسیلندر دما و گرمای محفظه احتراق را به سیستم رادیاتور منتقل میکند و آب را به جوش می آورد. و این عمل موجب تبخیر آب میشود.

مشکل چیست؟ مشکل این است که شلنگ ها پشت سر هم مثلا شلنگ بخاری میترکد یا درب رادیاتور میترکد. چرا؟ چون  فشار خیلی زیادی متحمل میشود و این فشار موجب این خرابی ها میشود.

راه حل چیست؟

این برای حل این مشکل از مکمل ترمیم و جوش ترک موتور (واندر سیل چسب سیلندر) استفاده میشود. مارک آبرو این مکمل هیچ ضرری برای موتور نداره رسوب نمیکند و باعث گرفتگی رادیاتور و بخاری نمیشود. این مکمل به راحتی مشکل را حل میکند و هر نشتی که در مسیر باشد را برطرف میکند

طریقه استفاده این مکمل به شرح زیر است:

مطمئن شوید خودرو ضد یخ نداشته باشه، و داخل سیستم خنک کننده فقط آب قرار داشته باشد، مکمل را داخل سیستم خنک کننده بریزید و یک روز رانندگی کنید، پس از یک روز سیستم خنک کننده را خالی کنید و آب رو ضد یخ جدید را داخل سیستم خنک کننده بریزید.

تمام توضیحات را در ویدئوی زیر به صورت تصویری ببینید.

اما به عنوان یک مصرف کننده چگونه مناسب ترین انتخاب را داشته باشیم؟

تمام تلاش یدککار بر این است که شما همراهان عزیز متناسب با هزینه و نیازهای خودرو خود همواره بهترین انتخاب را داشته باشید. برای انتخاب لوازم یدکی و انواع مکمل خودرو متناسب با نیاز خود میتوانید از طریق پشتیبانی واتساپ یا دایرکت اینستاگرام با مشاوران فنی یدککار در ارتباط باشید.

دیدگاه‌ها (1)

    • محمد
    • 1400-12-04 19:46:12
    سلام من از واندرسیل پودر انگلیس و مایع آمریکایی استفاده کردم ولی جواب نداد همچنان هم اشغال میاد سر رادیاتور هم اینکه گاز میاد پشت درب رادیاتور. بنظر شما اگه از ابرو استفاده کنم تاثیر گذار هست؟

دیدگاه جدید

محصول به لیست علاقمندی افزوده شد
محصول به لیست مقایسه افزوده شد