تسمه تایم چیست؟

تسمه تایم چیست؟

تسمه تایم، تسمه ای دندانه دار بوده که در واقع کار زمان بندی و هماهنگی قطعات موتور خود رو با یکدیگر را انجام میدهد؛ در واقع این قطعه رابطیست میان میل لنگ و میل سوپاپ، به طوری که با چرخش میل لنگ، میل سوپاپ هم به حرکت درمیاید

ساختار تسمه تایم به چه شکل است؟

تسمه تایم معمولا از مخلوطی از پلاستیک، پلی اورتان یا نئوپرن ساخته میشود و از سطح دندانه دار با پوشش پارچه ای تقویت میشود. به دلیل استفاده از همین ترکیب پلاستیکی هم هست که نباید این قطعه با روغن، ضدیخ یا هر ماده دیگری در ارتباط باشد زیرا عمر آن را کاهش داده و باعث پارگی آن میشود.

 تاریخچه تسمه تایم:

جالب است بدانید که ابتدا از زنجیر تایم به جای تسمه تایم در خودروها استفاده میشد اما به دلیل ایجاد صدای بالا، نیاز به نگهداری و روغن کاری و . . . به مرور این زنجیر تایم ها جای خود را به تسمه تایم دادند.

اولین موتور شناخته شده ای که از تسمه تایم استفاده کرده است ماشین مسابقه ای آمریکایی Devin-Panhard بود که در سال 1954 از موتوری استفاده کرد که از طریق استفاده از یک تسمه دندانه دار ساخته شده توسط شرکت گیملر استفاده میکرد. این خودرو در سال 1956 برنده مسابقات قهرمانی SCCA آمریکا شد.

خودرو گلس 1004 آلمانی تولید شده در سال 1962 اولین خودرو تولید انبوه شده با تکنولوژی تسمه تایم بود. در سال 1966 هم اولین موتور طراحی شده ساخت کشور آمریکا به اسم Pontiac OHC Six نیز به سراغ این تسمه تایم ها جدید آمده و رفته رفته این تکنولوژی به شکل امروزی خود رسید.

تسمه تایم چگونه کار میکند؟

در محفظه احتراق خودروها،عمل احتراق در 4 مرحله شامل مرحله مکش، تراکم، انفجار و تخلیه انجام میشود که در این مراحل زمان بندی باز و بسته شدن سوپاپ هوا و سوپاپ دود به وسیله تسمه تایم صورت میگیرد؛ به این صورت که حرکت میل لنگ را به میل سوپاپ انتقال داده و میل سوپاپ هم سوپاپ ها را به سمت بالا و پایین به حرکت درمی آورد.

 تسمه تایم چه زمانی باید نصب و تعویض شود؟

در هنگام خرید تسمه تایم باید به تاریخ تولید آن توجه داشته باشید به این علت که تسمه تایم ها زمان مشخصی از تولید تا نصب دارند و در غیر این صورت پوسیده شده و قابل استفاده نمیباشد.

کارکرد تسمه تایم ها معمولا 70 هزار کیلومتر است اما بهتر است در کارکرد 60 هزار کیلومتر تعویض شوند چرا که 10 هزار کیلومتر کارکرد درجای خودرو بوده که روی کیلومتر شمار نشان داده نمیشود ولی از عمر تسمه تایم کم میکند.

 چه علائمی نشان دهنده پارگی تسمه تایم است؟

تسمه تایم قطعه ای مصرفی بوده و با گذشت زمان دچار پوسیدگی و در بدترین شرایط پارگی شده و نیاز به تعویض دارد.

در صورتی که تسمه تایم خودرو شما پاره شده باشد خودرو روشن نخواهد شد، درصورتی که خودرو شما خاموش شده و مطمئن نیستید که این خاموشی از پارگی تسمه تایم است یا علت دیگری دارد سعی در روشن کردن خودرو نداشته باشید زیرا در صورت پارگی تسمه تایم با هر استارت شما پیستون ها حرکت کرده و باعث ضربه به سوپاپ ها و بالا رفتن هزینه تعمیری برای شما خواهد شد.برای بررسی تسمه تایم از لحاظ پوسیدگی نیز مکانیک ماهر و با تجربه میتواند با بررسی چشمی این مورد را تشخیص دهد.

بهتر است تسمه تایم به صورت دوره ای سرویس و در زمان مناسب تعویض گردد چرا که پارگی یا خرابی آن ممکن است باعث آسیب به موتور خودرو شده و هزینه ی سنگینی برای صاحب آن داشته باشد.

 

 

 

دیدگاه‌ها (0)

فعلا دیدگاهی ثبت نشده است

دیدگاه جدید

محصول به لیست علاقمندی افزوده شد
محصول به لیست مقایسه افزوده شد