ترموستات چیست؟

همانطور که میدانیم موتور خودرو با سرعت بالایی کار میکند که باعث افزایش دمای داخل آن می شود برای عملکرد صحیح، بهتر است دمای موتوردر محدوده 80 تا 92 درجه سانتیگراد نگه داشته شود، بنابر این به یک سیستم نیاز است تا دمای موتور را خنک و پایدار نگه دارد.

ترموستات قطعه ای کوچک از سیستم خنک کننده خودرو است که بین موتور خودرو و رادیاتور قرار دارد و وظیفه آن تنظیم گردش مایع خنک کننده(آب و ضدیخ) بین موتور و رادیاتور برای جلوگیری ازگرم شدن بیش از حد موتور است. 

ترموستات

تاریخچه ترموستات:

اولین ترموستات درسال 1830، Andrew Ure پزشک، شیمیدان، زمین شناس و نظریه پرداز،اولین تاجر اسکاتلندی، که در آن زمان کارخانجات نساجی داشت، برای دستیابی به عملکرد بهینه و دمای ثابت و پایدار، ترموستات را اختراع کرد؛ به این صورت که هنگام بالا رفتن دما منبع انرژی قطع میشد.ترموستاتی که او اختراع کرد هنوز هم در جاهایی مانند صنعت برق تولید و استفاده میشود.

ترموستات چگونه کار میکند؟

ابتدا پمپ آب باعث جریان آب در اطراف موتور میشود تا گرمای آن را جذب کند، سپس این آب از شیلنگ خارج شده و وارد قسمت بالای رادیاتور میشود.

طی این فرآیند دمای موتور کاهش یافته و همچنین گرمای وارد شده به رادیاتور از طریق توری آن آزاد شده و به وسیله فن پشت رادیاتور خنک میشود.آبی که بعد از عبور از رادیاتور دمای آن کاهش یافته بود، از شیلنگ واقع در پایین رادیاتور خارج شده تا دوباره به موتور پمپ شود این فرآیند زمانی که موتور در حال کار و در دمای حداکثر قرار گرفته به طور مکرر، اتفاق می افتد.

وقتی موتور سرد است، با بسته شدن ترموستات جلوی گردش آب گرفته میشود تا از رادیاتور عبور نکند و ماشین موتور بتواند به دمای مطلوب برسد، سپس ترموستات در دمای 80 تا 90 درجه سانتیگراد با توجه به بازه دمایی که برای آن تعریف شده است باز می شود تا آب جریان یابد و فرآیند خنک سازی موتور را که از رادیاتور می گذرد انجام دهد.

در نتیجه ترموستات به عنوان یک کلید در سیستم خنک کننده خودرو عمل میکند.

به عبارت ساده، به تغییرات دما پاسخ می دهد. اگر سرد باشد، ترموستات بسته می ماند و آب را در موتور نگه می دارد.اگر خیلی داغ شود، ترموستات باز می شود و به آب اجازه می دهد به سمت رادیاتور جریان یابد و در آنجا خنک می شود.

ترموستات

علائم خرابی ترموستات چیست؟

1. نشت مایع خنک کننده یا آب از زیر خودرو

2. افزایش مصرف سوخت خودرو

3. نوسانات غیر معمول دمای موتور

5. از بین رفتن کیفیت روغن موتور و تبدیل شدن به گریس با توجه به بالا رفتن بیش از حد دما

6. فرسایش بیش از حد سیلندرها

خرابی ترموستات چه علائمی به دنبال دارد؟

در صورت خرابی ترموستات عملکرد موتور تحت تاثیر قرار میگیرد؛ به صورتی که دمای موتور با نوسانات غیر معمولی مواجه میشود یعنی مرتبا از گرم به سرد میرود و برعکس.

نقص در عملکرد ترموستات میتواند به این صورت باشد که ترموستات در حالت باز گیر کند و دمای موتور به شدت کاهش یابد و یا اینکه ترموستات در حالت بسته گیر کرده و دمای موتور به شدت افزایش یابد که در این صورت به اصطلاح خودرو واشر سوزانده و باعث ایجاد هزینه اضافی برای تعمیر موتور میشود، این اتفاق به ویژه در موتورهای xu7 به وفور مشاهده میشود.

همچنین اگر ترموستات شما خراب باشد ممکن است مایع خنک کننده نتواند خارج  شود و به شیلنگ های اطراف آسیب رسانده و باعث ایجاد نشتی در آن ها شود، در این مورد گودالی از مایع نارنجی یا سبز رنگ در زیر ماشین خود مشاهده میکنید.

 

عملکرد ترموستات ها در تمام خودروها یکسان است،فقط بعضی از آن ها نسبت به نوع خودرو و شرایط محیطی ممکن است در دمای 89،83،75 و... باز شوند.

همچنین به این علت که ترموستات قطعه ای مصرفی است پیشنهاد میشود که به صورت دوره ای سلامت آن برررسی و در صورت نیاز تعویض گردد،بهتر است با گذشت یک سال و یا در هر 50هزار کیلومتر رانندگی نسبت به تعویض آن اقدام نمایید.

دیدگاه‌ها (1)

    • مسعود
    • 1401-11-20 04:21:42
    ???? ممنون از مقاله شما، واقعا بهش نیاز داشتم.

دیدگاه جدید

محصول به لیست علاقمندی افزوده شد
محصول به لیست مقایسه افزوده شد