استفاده صحیح از دیسک و صفحه

مکانیزیم کلاچ در خودرو 

وقتی شما استارت خودرو را میزنید خودرو روشن میشود و قطعه ای به نام فلایویل که به میل لنگ وصل است به گردش در می آید، هر چقدر دور موتور را بالا ببرید سرعت گردش این قطعه بیشتر میشود. حال  نیروی لازم را برای حرکت دادن خودرو دارید، اما این نیرو چگونه به سر چرخ ها منتقل میشود؟ برای این کار یک واسطه لازم است. آن واسطه کیت کلاچ است.

کیت کلاچ به مجموعه صفحه، دیسک صفحه و بلبرینگ گفته میشود،کیت کلاچ  واسطه بین موتور و گیربکس است یعنی لحظاتی که شما دنده را تعویض می کنید یا میخواهید توقف کنید و دنده را در حالت خلاص قرار میدهید تا نیروی گیربکس را از مدار خارج کنید توسط این چند قطعه انجام میشود.

اما این عمل چگونه انجام میشود؟

صفحه روی فلایویل قرار میگیره و دیسک روی صفحه قرار میگیرد ،درگیری این سه قطعه با یک دیگر باعث میشود که تمام نیروی فلایویل از مرکز شفت صفحه به گیربکس منتقل شود. حال لحظاتی که شما کلاچ می  گیرید (به هر طریقی یا توسط کابل کلاچ یا توسط سیستم های پمپ هیدرولیکی ، بعضی خودروها مثل ساندرو این کار توسط روغن انجام می شود، در اکثر خودروهای دیگر ایرانی این کار توسط کابل انجام می گیرد. ) مجموعه عملیاتی باعث می شوند که دیسک به اندازه حدود یک سانتی متر از صفحه فاصله بگیرد و صفحه آزاد شود و گیربکس هم که به صفحه متصل است در انتها آزاد میشود.حال به هر دلیلی اگر این سیستم کلاچ درست عمل نکند و گیربکس از مدار خارج نشود، تعویض دنده  سخت میشود. 

فلایول یک قطعه فولادی است و  به مرور زمان خورده میشود. اگر صفحه ایراد داشته باشد، فلایویل اصطلاحا تاب پیدا می کند این تاب موجب می شود کل مجموعه به لرزش درآید. دیسک و صفحه هایی که پری دمپر هستند می توانند لرزش های خفیف را تحمل کنند ولی توان مقابله با تاب های شدید را ندارند. ناگفته نماند تاب داشتن دیسک و صفحه در برندهای کپی و فیک بسیار زیاد است. برای جلوگیری از این مشکل در زمانی که کیت کلاچخودرو را تعویض می کنید حتما از مکانیک خود درخواست کنید که فلایویل را باز کند و سپس فلایول را به تراشکار نشان دهید تا تاب داشتن یا نداشتن فلایویل را بررسی کند و اگر تاب داشت آن را برطرف کند.

برگردیم به موضوع سفت شدن پدال کلاچ!

این مشکل میتواند از کابل کلاچ باشد، برای جلوگیری از این مشکل باید همراه کیت کلاچ کابل کلاچ هم تعویض شود، اما اگر این مشکل از کابل کلاچ نباشد سفت شدن پدال به علت رانندگی ناشیانه است.

رانندگی ناشیانه چیست؟ فرض کنید روی برف یا باران خودرو به صورت هرز با سرعت زیادی بچرخد( داخل برف گیر افتاده اید و به سرعت چرخ ها را به صورت هرز استفاده میکنید.) این هرز چرخیدن باعث افزایش دمای صفحه میشود. صفحه این افزایش دما را به دیسک منتقل میکند، میدانید که هر قطعه ای حداکثر دمای تحمل دارد وقتی به آن دما رسید، خاصیت خود را از دست میدهد و دیسک و صفحه آسیب میبیند. این مسئله باعث میشود که روز بعد احساس می کنید که پدال کلاچ خودرو سفت شده است.

لرزش مجموعه اتاق و موتور

اگر هم اتاق و هم موتور لرزش داشته باشند، ممکن است که ایراد نصب داشته باشید. امروزه همه مکانیکی ها از ابزار بادی استفاده می کنند، بیشتر مکانیک ها پس از اینکه یک پیچ را با بکس بادی سفت می کنند سراغ پیچ بعدی می روند که این کار اشتباهی است. سعی کنید تک تک پیچ ها را اول با دست ببندید تا مقداری سفت شوند و بعد به صورت ضربدری پیچ ها را سفت کنید که باعث تاب دیسک نشوند. چراکه یک زاویه کوچک باعث می شود که در مثلا کارکرد هزار کیلومتر دیسک کاملا تاب بردارد و خودرو دچار لرزش شود و مجبور به تعویض کیت کلاچ شوید.

در انتها 

برای اینکه بتوانید از عمر دیسک و صفحه حداکثر استفاده را داشته باشید، سعی کنید در خودروهایی که مکانیزم کلاچ آنها کابلی است، از کابل هایی استفاده کنید که تنظیم دستی دارند. اکثر خودروها مانند پژو 206، رانا، پارس TU5، و ...(اکثر خوروهایی که تولید ایران هستند) کابل کلاچ اتومات دارند، یعنی یک اندازه مشخص دارند به علاوه، چون کیت کلاچ هایی که در بازار ایران هستند مدل ها و سازنده های مختلفی دارند کاملا با یکدیگر هماهنگ نباشند و بعد از کارکردی صفحه تحت فشار قرار گیرد پس سعی کنید از کابل کلاچ تنظیم ریگلاژ دستی استفاده کنید تا در کارکرد 15 هزار 20 هزار بتوانید دوباره ریگلاژ کنید و از عمر 80 - 100 هزار کیلومتری صفحه نهایت استفاده را ببرید .

اما به عنوان یک خریدار چگونه مناسب ترین انتخاب را داشته باشیم؟

تمام تلاش یدککار بر این است که شما همراهان عزیز متناسب با هزینه و نیازهای خودرو خود همواره بهترین انتخاب را داشته باشید. برای انتخاب کیت کلاچ موتور متناسب با نیاز خود میتوانید از طریق پشتیبانی واتساپ یا دایرکت اینستاگرام با مشاوران فنی یدککار در ارتباط باشید.

دیدگاه‌ها (0)

فعلا دیدگاهی ثبت نشده است

دیدگاه جدید

محصول به لیست علاقمندی افزوده شد
محصول به لیست مقایسه افزوده شد