معنی کیت کلاچ و انواع آن؟

در این مقاله به بررسی و شناخت دیسک و صفحه و کاربرد آن در خودرو میپردازیم

زمان مطالعه 3 دقیقه

دیسک و صفحه کلاچ:

دیسک و صفحه کلاچ از متعلقات گیربکس و در واقع واسطه موتور و گیربکس هستند. درخودرو تا زمانی که شما دنده ای را انتخاب نکرده اید، گیربکس آزاد است و با موتور درگیر نیست. برای انتخاب دنده نیاز است گیربکس در حالت کلاچ یا معلق قرار گیرد! این کار توسط صفحه کلاچ و با فشار پا توسط پدال کلاج یا بصورت خودکار در گیربکس اتوماتیک انجام میشود. اساس قانون کلاچ بر مبنای قانون اصطکاک فیزیک است. طبیعی است هر اندازه این اصطکاک بیشتر و بهتر باشد کیفیت انتقال قدرت موتور به گیربکس و سپس به چرخ ها بیشتر است.

مجموعه کلاچ روی یک محور دوران میکنند، اتصال به این محور توسط بلبرینگ کلاچ انجام میشود.بلبرینگ کلاچ یکی از اجزای مهم در مجموعه کلاچ میباشد و حتما باید در زمان سرویس همراه با دیسک و صفحه تعویض شود، البته در گیربکس های اتومات داستان کمی متفاوت است و معمولا با تعویض صفحات این سرویس انجام میشود.

انواع سیستم کلاچ گیربکس :

بسته به نوع گیربکس انواع مختلفی از کلاچ وجود دارد:

  1. گیربکس دنده دستی با یک صفحه 
  2. گیربکس دنده دستی با دو صفحه (دابل کلاچ یا DCT)
  3. گیربکس اتومات با صفحات متفییر

هر خودرو به تناسب گیربکس یک سایز مشخص از دیسک و صفحه و بلبرینگ دارد.

انواع کلاچ بر اساس مشخصات فنی و ساختاری:

پری دمپر Pre-Dampper:

اصطلاح پری دمپر به معنای میرا کننده لرزش یا نوسان گیر است، در صفحه گیربکس اگر محل اتصال به شفت بصورت متحرک به جهات افقی و عمودی باشد اصطلاحا پری دمپر گفته میشود. این امکان در خودررو باعث میشود از خوردگی صفحه در شفت های زاویه دار و کج جلوگیری شود، درواقع به جای اینکه صفحه در امتداد شفت قرار گیرد، محل اتصال خود را با شفت تطبیق میدهد.

فنر دوبل  Double-dampper:

اصطلاح فنر دوبل به معنای دارا بودن دو فنر با سایز های کوچک و بزرگ در داخل هم در صفحه کلاچ میباشد.ویژگی فنر دوبل به کلاچ این امکان را میدهد که با دو مقدار کششی فنر عمل میراکننده را انجام دهد، برای مثال فنر بزرگ برای برای نوسان گیری بزرگ، فنر کوچ برای نوسان گیری کوچک! این به شما در رانندگی حس نرمی بیشتر تعویض دنده را میدهد.

4 فنر یا 6 فنر :

به تعداد فنر های صفحه اطلاق میشود و در واقع تعداد فنر بیشتر نوسان گیری بهتر را خواهد داشت و درگیر شدن شفت با گیربکس نرم تر و با لرزش کمتر انجام میشود. البته ازین هم نباید غافل شد که تعداد فنر بیشتر باعث افزایش زمان چسبیدن صحفه به دیسک و کاهش شتاب اولیه میشود.

مشخصات دیسک و صفحه خوب :

این بررسی فارغ از برند است و ما بصورت عمومی برای شما مشخصات یک دیسک و صفحه با کیفیت را توضیح میدهیم.

صفحه کلاچ مرغوب دارای این مشخصات است :

  • بخش کائوچویی باید تیره و متراکم و دارای رشته های مسی باشد
  • بخش اتصال به شفت باید دارای دنده های دقیق و شکیل باشد
  • اتصال صفحه به شاسی باید توسط پرچ های با کیفیت و بسیار مفاوم باشد
  • شاسی صفحه باید دقیق و بدون کوجکترین تاب یا زاویه و کجی باشد
  • فنر ها یا دمپر باید از جنس مرغوب و مقاوم باشد
دیسک مرغوب :

  • آلیاژ دیسک باید مفاوم در برابر حرارت بالا باشد

  • دیسک باید دارای قطر دقیق و فیت خودرو باشد
  • دیسک باید فاقد تاب و کجی باشد

انواع دیسک و صفحه در بازار ایران بر اساس برند:

1. دیسک و صفحه والئو سبز فرانسه Valeo :

این مدل با برند مشهور والئو VALEO در بسته بندی سبز رنگ عرضه میشود.بسته بندی سبز ساخت فرانسه و تولید خود کمپانی والئو میباشد که اصلی آن در ایران هم بیشتر با لیبل هرینگتون شناخته شده است.

این سری از کیفیت مطلوبی برخوردار است و عمر مفید انها بین 100 تا 150 هزار کیلومتر است.

2. دیسک و صفحه والئو پی اچ سی Valeo-PHC:

کیت کلاج های والئو پی اچ سی در واقع ساخت دو شرکت والئو و پی اچ سی میباشد.این محصولات در بسته بندی آبی یا شرکتی ایساکویی و سایپا عرضه میشوند.محصولات این برند کیفیت  بسیار خوبی دارند و تاییده خودروسازهای داخلی هم دارا و در خط تولید استفاده میشود.

3-دیسک و صفحه اورجینال خودروساز :

این مدل کیت کلاچ ها معمولا در بسته بندی های خودروساز عرضه میشوند، برای مثال بسته بندی رنو یا بسته بندی پژو سیتروین ، یافتن محصولات اصلی این گروه بسیار مشکل است توصیه میکنیم حتما از فروشگاه معتبر تهیه کنید.

4-دیسک و صفحه عظام :

دیسک و صفحه های گروه عظام ساخت ایران و دارای کیفیت مطلوبی در بین محصولات تولید داخل هستند. کارکرد این محصولات بین 70 تا 100 هزار کیلومتر میباشد.

5-دیسک و صفحه شایان صنعت:

گروه شایان صنعت یکی از تولید کننده های معتبر ایرانی و تامین کننده کیت کلاچ های شرکتی سایپا و ایساکو میباشد.عمر مفید این محصولات بین 70 تا 100 هزار کیلومتر میباشد.

دیدگاه‌ها (1)

    • سامان
    • 1401-08-17 19:54:37
    دیسک و صفحه شایان جزو اجناس درجه 3 و خیلی ضعیف بازار هستش من ماشینمو صفر بعد از ده هزار کیلومتر مجبور شدم دیسک و صفحه رو بدلیل لرزش زیاد تعویض کنم متاسفانه تو خط تولید ایران خودرو هم از این مارک استفاده میشه و برای خودرویی که سه سال گارانتی داره متاسفانه جوابگو نیستند و من با هزینه شخصی مجبور به تعویض اون شدم

دیدگاه جدید

محصول به لیست علاقمندی افزوده شد
محصول به لیست مقایسه افزوده شد