شناسایی شمع NGK تقلبی و اصلی

بررسی و شناخت شمع موتور تقلبی FAKE و اصلی ORIGINAL  ان جی کی NGK

در مقاله امروز یدک کار میخواهیم به بحث مهم ورود شمع های تقلبی ان جی کا به بازار ایران و خرید و فروش آنها در همه فروشگاه های معتبر بپردازیم، شناخت و مقایسه نمونه های تقلبی امر بسیار پیچیده و مشکلیست ولی ما در یدک کار سعی کرده ایم با سادگی تمام مشخصات عمومی شمع های اصلی ان جی کی و نکته های کلیدی شناخت شمع موتور تقلبی چینی را توضیح دهیم. شما بعد از خواندن این مقاله به راحتی میتوانید تشخیص دهید شمع موتور اصلی NGK کدام است! و شمع تقلبی کدام است؟

قبل از شروع این نکته را در ذهن داشته باشید که هر شرکت و تولید کننده معتبری برای تولید خود یک رد پا به جا میگذارد. در واقع اگر تمام محصولات یک تولید کننده مانند ان جی کی را کنار هم قرار دهید یک وجه مشترک در همه آنها پیدا میشود. برای مثال نوع کاغذ بسته بندی یا نوع ترمینال شمع یا نوع جعبه چسپانی آنها. درک این موضوع کار را برای ما بسیار ساده میکند، در واقع کسی که همیشه با شمع موتور اصلی NGK سروکار دارد به محض لمس نمونه تقلبی و یا کمی دقت متوجه تغییر خواهد شد. با این حال امکان دارد برای شما هم اتفاق افتاده باشد در این بازار داغ فروش شمع در سایت های مختلف حتی معتبر یک دست شمع خریده‌اید، برای مثال 3 عدد یک شکل و طرح و 1 عدد دیگر با کمی تفاوت ! اگر به فروشنده اطلاع دهید که در اغلب موارد واسطه فروش هستند با این پاسخ روبرو خواهید شد: این طبیعی است و پروسه تولید یکسان نیست! باید بگویم شرکت NGK یکی از دقیق ترین تولید کننده های شمع موتور در دنیا است و امکان مغایرت محتویات یک دست و یا کارتن با هم "صفر مطلق" است.

حالا برویم سراغ اصل مطلب ! 

یک نکته طلایی در شمع موتور ان جی کی که در بالا هم ذکر شد " ان جی کا در تولید محصول بسیار بسیار دقیق است" این نکته 5 ستاره را در ذهن داشته باشید تا با تصاویر بهتر بتوانیم گویای این واقعیت باشیم.

تصویر شماره 1 - دقت تولید شمع NGK

شمع اصلی و تقلبی NGK

در این تصویر ظرافت و دقت رزوه ها و الکترود منفی را مشاهده میکنید. در نمونه شمع اصلی رزوه ها کاملا منظم بدون کوچکترین خوردگی و ضرب دیدگی هستند و الکترود منفی بسیار شکیل و خم شده با زاویه ای مشخص است، خال بالای پلاتینیوم آن نیز کاملا دقیق و در مرکز الکترود قرار دارد.

در نمونه شمع تقلبی نامنظمی و ترک رزوه ها کاملا مشهود است. الکترود منفی توسط گیره فلزی خم و محل دنده های گیره قابل مشاهده است. خال بالا نیز بصورت یک برجستگی و فقط در حد رفع تکلیف انجام شده است.

و نکته آخر این عکس اینکه جنس فلز و الکترود نمونه تقلبی بسیار متفاوت از شمع اصلی است که البته در این باره در تصاویر بعدی بهتر توضیح خواهیم داد.

تصویر شماره 2 - الکترود و آبکاری شمع

فرق شمع اصلی و تقلبی انجیکا

در این تصویر دو موضوع را بررسی خواهیم کرد؛ یکی زیبایی و ظرافت الکترود و ایزوله سفیدرنگ دور آن و دیگری نوع آبکاری شمع اصلی و تقلبی 

به رنگ و نظم و قالب ایزوله دور الکترود در شمع اصلی دقت کنید؛ سوزن شمع کاملا فیت در جای خود قرار گرفته است. حال به نمونه تقلبی و چینی نگاه کنید؛ تفاوت کاملا مشهود است. نکته بعدی رنگ الکترود مثبت یا سوزن است. در این نمونه مورد بررسی الکترود از جنس ایریدیم است. با کمی دقت محل جوش لیزری را در شمع اصلی خواهید دید اما در شمع تقلبی سوزن بوسیله یک ساب یا تراش تولید شده است.

آبکاری شمع های ان جی کی توسط ترکیبات فلزی خاص و بصورت چند لایه انجام میشود. در واقع آبکاری آنها برای جلوگیری از گریپاژ شمع در داخل سیلندر و جلوگیری از پوسیدگی آن میشود لذا این موضوع از اهمیت بالایی برخوردار است.

در شمع های تقلبی به دلیل بالا بودن هزینه آبکاری چند لایه فقط صرفا جهت رفع رجوع و شبیه شدن با اصلی انجام میشود که این ابکاری با کوچکنرین ضربه ریزش خواهد کرد. در این تصویر ما چند ضربه ریز به واشر و بدنه آن وارد کردیم و آبکاری آن براحتی ریخت و لایه فولادی شمع بیرون آمد اما در شمع اصلی با سخترین ضربه هم نمیتوان آبکاری آنرا مخدوش کرد.

تصویر شماره 3 - چینی و اتصال آن

رنگ چینی شمع اصلی و تقلبی

در این بخش چینی شمع را مورد بررسی قرار میدهیم. برای ساخت چینی شمع های اصلی از آلومینیوم سیلکات مرغوب استفاده میشود، عبور ولتاژ بسیار بالا از این مسیر و نیاز به عایق بودن آن اهمیت این موضوع را کاملا مشخص میکند.

رنگ چینی اصلی روشن تر و دندانه های آن منظم و دقیق است. نکته دیگر محل اتصال چینی به شاسی فلزی است که در شمع های اصلی محل اتصال دارای یک چسب خمیری است و این خمیر به عنوان نشتی گیر و محافظ چینی عمل میکند. در شمع های تقلبی این خمیر وجود ندارد! 

نکته دیگر نوع چاپ شماره فنی و فونت است که در این مثال تفاوت آنها کاملا مشهود است.

تصویر شماره 4 - ترمینال شمع

ترمینال شمع اصلی و تقلبی

ترمینال شمع یا محل اتصال وایر یکی از مهمترین قطعات در شمع است. رسانایی بالا در کنار مقاومت بسیار ناچیز از ویژگی های اجباری این قطعه است. این موضوع برای تولید کننده های شمع های اصلی بسیار مهم است و آنها را وا میدارد که از آلیاژهای خاص در تولید ترمینال استفاده نمایند. اما در شمعهای تقلبی کوچکترین اهمیتی به آن داده نمی شود  و صرفا یک فلز رسانای معمولی شبیه اصلی استفاده میشود. در این تصویر نوع ترمینال شمع های ان جی کی را مشاهده مینمایید.

تصویر شماره 5 - حک عدد جعبه 4 تایی

رمز حک شده روی جعبه ان جی کی

رمز حک شده روی درب جعبه 4 تایی، این رمز اخیرا به بعضی محصولات ان جی کی سری ایریدیم های تویوتایی و کره ای و جی پاور اضافه شده است، هدف ازین رمز توسط شرکت ان جی کی اعلام نشده اما طی بررسی انواع این محصولات در یک بازه زمانی توسط یدک کار متوجه شدیم که این کد رابطه مستقیم با عدد حک شده روی شاسی فلزی شمع دارد و در واقع سری تولید را بازگو میکند. در نمونه های تقلبی تا یک ماه پیش این کد وجود نداشت اما اکنون اضافه شده و تفاوت بارز آنها اینست که عدد سری تولیدی که روی جعبه تقلبی درج شده متعلق به سال 2016 است و با کمی دقت به حقه و فریب آنها پی خواهید برد. ارائه اطلاعات کم درباره این رمز به جهت حفظ آن است.

تصویر شماره 6 - تفاوت وزن

تفاوت وزن شمع اصلی و چینی

در این تصویر وزن دقیق دو نمونه شمع اصلی و فیک با شماره فنی یکسان مقایسه شده است. تفاوت یک گرم تا دو گرم میتواند بدلیل آبکاری ضعیف، نوع فلز الکترود و نوع چینی شمع موتور باشد.

تصویر شماره 7 - کارتن مادر 

کارتن مادر شمع ان جیکا

نوار سفید رنگ دورتا دور کارتن مادر به فاصله دقیق از بالا، یکی از نکات کلیدی در شمع های اصلی است. این نوار فرمان نوع چیدمان جعبه های 4تایی را به ربات های بسته بندی در خط تولید میدهد. اغلب شمع های فیک بطور کلی یا کارتن مادر ندارند یا در صورت وجود ازین نوار سفید رنگ محروم هستند.

تصویر شماره 8 - برش خاص کارتن مادر

برش مخصوص ان جی کی

در این تصویر برش مخصوص کارتن مادر را خواهید دید. این برش برای متمایز کردن جعبه و جلوگیری از کپی کردن آن است. البته کاربرد دیگر آن مشاهده محتویات داخل کارتن مادر بدون باز کردن چسب کاغذی است.

در پایان یک ویدئو براتون تهیه کردیم که براحتی مدل ان جی کی جی پاور تقلبی رو تشریح کرده ایم:

خب به پایان مقاله رسیدیم. امکان دارد شما نیاز به شناخت بیشتر در مورد شمع های ان جی کی داشته باشید، در لینک زیر همه مدل های شمع موتور NGK بررسی شده است و شما میتوانید اطلاعات تخصصی بیشتری کسب نمایید:

لینک شناخت مدل های مختلف شمع موتور ان جی کی 

در آخر به نظر شما بهترین روش برای خرید شمع اصلی و اورجینال چیست؟ 

خرید از نمایندگی و منابع معتبر ان جی کی

یدک کار واردکننده و توزیع کننده شمع موتور از نمایندگی رسمی NGK  و مرجع بررسی تخصصی محصولات این شرکت است.

یدک کار  فروشگاه معتبر ان جی کی در ایران  

لینک محصولات NGK ژاپن 

لینک محصولات DENSO ژاپن

لینک محصولات EYQUEM فرانسه 

لینک محصولات BOSCH آلمان 

لینک محصولات AUTOLITE امریکا

لینک محصولات CHAMPION امریکا  

تفاوت فروشگاه یدک کار با سایر فروشگاه ها :

ما با تکیه بر واردات و فروش عمده، محصولات را به دست مشتریان میرسانیم. در فروشگاه یدک کار شما محصولات را بدون واسطه و مستقیم از واردکننده یا عمده فروش خریداری میکنید. در عمل این حذف واسطه ها باعث کاهش حداقل 30 درصد قیمت نهایی کالا میشود. لازم به ذکر است ما همواره محصولات اصلی و تقلبی مشابه را از طریق بلاگ یدک کار به مشتریان اطلاع رسانی میکنیم تا فروشگاه های نا معتبر و سودجو با قیمت های کاذب و کمی پایین تر از قیمت یدک کار نتوانند حقوق شما را در خریداری محصولات اورجینال ضایع نمایند.

فروش عمده یدک کار

یدک کار را در شبکه های مجازی دنبال کنید

صفحه اینستاگرام یدک کار        کانال تلگرام یدک کار

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مقاله در کادر پایین ثبت و در بحث ما شرکت کنید.

دیدگاه‌ها (8)

    • ایانمهر
    • 1400-06-09 00:58:15
    تشکر میکنم برای وقت واطلاعاتی که میزارید
    • ایانمهر
    • 1400-06-09 00:58:16
    تشکر میکنم برای وقت واطلاعاتی که میزارید
    • کامران
    • 1401-08-05 14:11:05
    سالمو سربلند باشید و ممنون بابت اطلاعاتتون
    • امیر
    • 1401-08-06 19:03:43
    هر شرکتی سال ها در جلب وفاداری و اعتماد مخاطب مورد نظر خود زمان می گذارد و یک روش اصلی برای ایجاد اعتماد، صداقت است. سپاس از صداقت شما
    • بسبارعالی بودممنونم
    • 1401-09-09 08:26:06
    بسیارعالی دمتون گرم
    • ابراهیم
    • 1401-10-05 17:37:06
    ممنون از شما که خیلی خوب توضیح دادید و در کارتان صادق هستید
    • سوسن
    • 1402-04-20 23:32:47
    بسیار عالی
    • مهدی
    • 1402-07-03 17:06:51
    اگه شمع هایی که از یدک کار تحویل میگیریم مشخصاتی که تووی این مقاله نداشته باشه ایا پس گرفته میشود؟

دیدگاه جدید

محصول به لیست علاقمندی افزوده شد
محصول به لیست مقایسه افزوده شد