راهنمای تعويض شمع موتور

راهنماي تعويض شمع-راهنمای تعویض شمع پراید-راهنمای تعویض شمع پژو206-راهنمای تعویض شمع سمند-راهنمای تعویض شمع رانا-راهنمای تعویض شمع دنا-راهنمای تعویض شمع سورن-

راهنمای تخصصی تعویض شمع موتور 

ما مرحله انتخاب شمع موتور را پشت سر گذاشته و اکنون میخواهیم شمع موتور را در خودروی خود نصب نماییم.

اگرچه انجام اینکار یک امر تخصصی است ولی ما سعی می‌کنیم این موضوع را با جزییات و ذکر مراحل برای شما بازگو کنیم. قبل از تشریح مراحل باید بدانیم که هر خودرو به تعداد سیلندر، شمع موتور دارد؛ یعنی اگر خودروی شما 4 سیلندر است، شما به 4 عدد شمع موتور نیاز دارید و اگر 6 سیلندر است به 6 عدد و...

هر خودرو به تناسب سال ساخت و نوع تکنولوژی سیستم احتراق دارای ساختار خاص خود در محل جاگیری شمع موتور و ارتباط شمع موتور با کوییل (منبع تغذیه شمع و مبدل برق به ولتاژ بالا) از طریق وایر سیمی (ارتباط کوییل با شمع از طریق سیم) و وایرلس بوت (ارتباط مستقیم کوییل با شمع) است.

پس تا اینجا بدین نتیجه می‌رسیم:

تعداد سیلندر = تعداد شمع 

نوع ارتباط شمع با کوییل = سیمی یا مستقیم 

نمونه سیمی:

وایر شمع

نمونه بدون وایر:

 

بدون وایر

حال با دانستن نوع وایر به سراغ بازکردن شمع موتور ها می‌رویم:

در حالت اول (وایر سیمی) 

در موتور 4 سیلندر شمع موتور ها پشت سرهم و در یک ردیف قرار دارند به این شکل:

1-1در نوع وایر سیمی کافیست وایر ها را با دست بکشید و از شمع جدا کنید.

نکته : هیچ وقت در موتور داغ وایر ها را با فشار نکشید، این کار باعث پاره شدن وایر می‌شود!

1-2 در نوع وایرلس، پیچ بغل کویل را باز کرده و کویل را از سر شمع جدا نمایید. در این مدل کویل بر روی شمع قرار دارد. معمولا این موتور ها دارای دو نوع کویل هستند:

         1-کویل کلی : برای همه شمع یک کویل استفاده می‌شود مانند موتور پژو 206 و کویل بر روی 4 شمع قرار می‌گیرد.

         2- کویل تکی: هر عدد شمع دارای یک عدد کویل سرخود است مانند موتور رنو تندر یا مگان.

2- آچار شمع مناسب سایز شمع موتور را انتخاب نمایید. البته به جای آچار شمع در یک سایز می‌توانید از اچار بکس اما فاق بلند استفاده کنید.

نکته : اگر وایرسیمی است،‌ روش اصولی اینست که ابتدا یک وایر را خارج کرده و شمع را تعویض نمایید و بعد سراغ شمع و وایر بعدی بروید. چون در وایر های سیمی ترتیب قرارگیری وایر بر روی شمع مهم است و جابجایی آنها ممکن است به کویل آسیب بزند.

3- طریقه خارج کردن شمع موتور از محل خود: اگر موتور داغ باشد و یا موقعیت شمع طوری باشد که دست به ان نرسد میتوانید از اهنربای مخصوص شمع استفاده نمایید و یا در بهترین حالت از یکی از وایر ها کمک بگیرید و روی شمع باز شده داخل سیلندر نصب کنید و آن را بیرون بیاورید.

4-طریقه نصب شمع جدید روی محل خود: اگر محل شمع موتور دارای عمق باشد و امکان بستن راحت با دست وجود ندارد، میتوانید به همان روش وایر، یکی از وایر ها را روی شمع جدید نصب نموده و در داخل سیلندر قرار دهید و اگر امکان چرخاندن وجود داشت یک دور بچرخانید تا شمع موتور بر روی رزوه خود قرار گیرد. سپس اچار شمع یا بکس را بدون دسته بروی شمع قرار دهید و با دست بچرخانید تا جایی که دست شما متوقف میشود. سپس از اهرم یا دسته بکس استفاده نمایید و مطابق دستور نوشته شده بروی شمع 15 درجه یا 45 درجه یا 90 درجه سفت نمایید.

نکته : از پرت کردن شمع به داخل سیلندر خودداری نمایید؛ این کار باعث ضربه به الکترود شمع و بهم خوردن فیلر آن میشود.

نکته: ار سفت کردن بیش از اندازه شمع خودداری نمایید؛ این کار به شاسی و چینی شمع اسیب میرساند.

بعد از اتمام کار، اچار و متعلقات خود را از روی موتور بردارید و مطمئن باشید هیچ ابزاری را جا نگذاشته‌اید.

استارت بزنید و از شمع موتور جدید خودروی خود لذت ببرید.

موتور 6 سیلندر : 

موتور های 6 سیلندر دارای دو نوع خطی و خورجینی هستند. در نوع خطی همه سیلندر ها در یک خط هستند و در نوع خورجینی موتور به دو قسمت مساوی تقسیم میشود و مانند خورجین نصف موتور در یک طرف و نصف دیگر در طرف دیگر. 

1- اگر موتور خطی باشد تمامی مراحل بالا که برای موتور 4 سیلندر نوشته شده، برای این مورد هم صادق است و از همان روش استفاده نمایید.

2- اگر موتور V شکل یا خورجینی باشد،‌ نیاز به یک مرحله اضافه است.

در موتور های خورجینی معمولا نصف تعداد شمع موتور ها در دسترس شماست و با همان روش های بالا میتوانید انها را تعویض نمایید. اما نصف دیگر در پشت مانیفولد (ورودی هوا و بنزین) قرار میگیرد، برای اینکار باید سیستم مانیفولد را باز نمایید.

بسته به نوع خودرو، قرارگیری مانیفولد متفاوت است اما بارزترین نشانه شناخت آن اتصال به محفظه فیلتر هوا و لوله سوخت است. برای اینکار باید متعلقات مانیفولد را جدا کرده و سپس با بازکردن پیچ های آن، مانیفولد را از سیلندر جدا نمایید. اکنون شما به شمع های مانده دسترسی دارید و با همان روش بالا اقدام به تعویض انها نمایید. توجه داشته باشید این مرحله معمولا توسط تکنسین مجرب انجام میشود و حتی‌الامکان توسط انها اقدام به تعویض شمع موتور نمایید اما اگر شما هم جزو افراد کنجکاو و دنبال یادگیری بیشتر هستید با کمی دقت میتوانید انجام دهید.

به پایان بحث تعویض شمع موتور رسیدیم و امیدواریم این پست به شما کمک کرده باشد،لازم به ذکر است فروشگاه یدک کار در تمامی مراحل شما را پشتیبانی فنی مینماید؛ از لحظه انتخاب شمع موتور تا نصب ان. کافیست در صفحه محصول مورد نظر از لینک تماس تلگرامی با ما در ارتباط باشید.

محصولات کمیاب و حرفه ای 

قیمت های بدون واسطه 

ارسال سریع 

پشتیبانی فنی 

انواع روش پرداخت 

دیدگاه‌ها (0)

فعلا دیدگاهی ثبت نشده است

دیدگاه جدید

محصول به لیست علاقمندی افزوده شد
محصول به لیست مقایسه افزوده شد