آسیب های عدم تعویض شمع موتور

در این پست سعی میکنیم به وظایف و اهمیت شمع موتور بپردازیم. در واقع میخواهیم بدانیم این قطعه اگر در زمان خاص خود تعویض نگردد، چه اتفاقی می افتد؟

شمع موتور قطعه ای برقی و جزو متعلقات سیستم سوخت و احتراق است. در واقع مثلث آتش در داخل موتور برای احتراق سوخت بنزین و هوا را شمع موتور کامل میکند. حال میخواهیم بدانیم اگر این قطعه به درستی کار نکند و یا عمر آن تمام شود، چه اتفاقی می افتد؟

همان طور که در دیاگرام عملکرد موتور مشاهده میفرمایید، عمل احتراق در چند مرحله انجام میشود:

  • تزریق سوخت و هوا
  • انفجار
  • خروج دود

در موتور های انژکتوری تمام این عمل ها بصورت هوشمند و تحت کنترل کامپیوتر ECU انجام میشود. در واقع در موتور سنسور های خاصی تعبیه شده و کار اندازه گیری انجام میدهند؛ اندازه گیری فشار روغن ، اندازه گیری اکسیژن ، اندازه گیری زاویه دریچه گاز و ...

این مقادیر توسط ECU اندازه گیری و محاسبه میشوند و طی یک فرایند برنامه ریزی شده دستور میزان سوخت تزریقی به موتور داده میشود. حال شمع موتور در کجای این معادله و برنامه قرار دارد؟

شمع موتور بر حسب نوع تکنولوژی و نوع الکترود آن عمر مفیدی دارد و کارکرد آن معمولا بین 5 هزار کیلومتر تا 100 هزار کیلومتر است. کارکرد شمع موتور های معمولی حداکثر تا 10 هزار کیلومتر و شمع موتور های سوزنی و ایریدیم تا 100 هزار کیلومتر است.

در واقع در این محدوده، عمر شمع تمام شده و قطع میگردد و یا در حالت خوشبین ضعیف میشود.

اما شمع موتور ضعیف یا قطع شده چه بلایی بر سر موتور می آورد؟
  • شمع موتوری که جرقه ضعیف میزند و یا در واقع الکترود آن تمام میشود برای تامین برق مورد نیاز جهت جرقه، آمپر اضافی از کویل میگیرد. بدین معنی که کویل تحت فشار قرار میگیرد و بار اضافی به آن تحمیل میگردد و به مرور سیم پیچی های داخل آن میسوزد و کویل اصطلاحا ضعیف میشود.

  • شمع موتور ضعیف یا قطع شده نمیتواند احتراق کامل انجام دهد در واقع سوخت بصورت کامل نمی‌سوزد و بصورت مایع وارد خروجی اگزوز میشود،این عمل در زمان کوتاهی باعث پر شدن صفحات کاتالیزور و انباشت آن میشود و اصطلاحا کاتالیزور پر میشود و خودرو از قدرت و شتاب می افتد و مجبور به تعویض کاتالیزور با هزینه گزاف خواهیم شد.

  • خام سوزی ناشی از عملکرد نا مناسب شمع موتور باعث ایجاد خطا در سنسور اکسیژن و خراب شدن آن به مرور زمان میشود. سنسور اکسیژن با اندازه گیری اشتباه اکسیژن خروجی، پیام اشتباه به ECU میفرستد که میزان اکسیژن سوخت، اضافه دارد و ECU هم دستور تزریق سوخت بیشتر میدهد و در نهایت این چرخه باعث افزایش شدید مصرف سوخت میشود.

  • احتراق ضعیف و کارکرد نا مناسب باعث تحمیل بار اضافی به پیستون و شاتون و یاتاقان ها میشود. دمای قطعات بالا میرود و پیستون به جای انفجار با مخلوط بنزین و هوا به عقب بر میگردد؛ این باعث تولید صدای پیستون در موتور میشود.

  • خروجی دود بجای دی اکسید کربن ،کربن منواکسید با یک اکسیژن اضافی تولید میکند. این اکسیژن اضافی که فعال هم هست باعث اکسید شدن صفحات منبع اگزوز میانی و ریزش آن میشود و در نهایت باعث تولید صدای نا هنجار، افزایش مصرف سوخت بیشتر، کاهش شدید شتاب و قدرت موتور میشود.

نتیجه گیری : تعویض بموقع شمع موتور از اهم سرویس های دوره ای است. معمولا هزینه تعویض شمع موتور بسیار ناچیز است اما مضرات عدم انجام آن عواقب بسیار هزینه بری دارد. در مجموعه یدک کار با پشتیبانی فنی دقیق، ما بهترین محصولات را با قیمت دست اول به شما پیشنهاد میکنیم و تجربه ای متفاوت از خرید لوازم یدکی را خواهید دید.

یدک کار را در شبکه های مجازی دنبال کنید

صفحه اینستاگرام یدک کار        کانال تلگرام یدک کار

دیدگاه‌ها (0)

فعلا دیدگاهی ثبت نشده است

دیدگاه جدید

محصول به لیست علاقمندی افزوده شد
محصول به لیست مقایسه افزوده شد