شمع موتور مناسب 206، 207 و رانا

موتور پژو 206

خودرو پژو 206 در سال 1998 به بازار اروپا عرضه گشت و توانست در همان سالهاي ابتدايي  به مقام خودرو سال اروپا دست پيدا كند.

۲۰۶ در ابتدا به صورت وارداتی به بازار ایران عرضه شد، اما پس از قرارداد این کمپانی با ایران خودرو و آغاز تولید آن، برنامه تولید این مدل در شش تیپ مختلف آغاز شد.

به طور کلی ۱۲ مدل پژو ۲۰۶ در بازار ایران وجود دارد که شش مدل آن مربوط به گروه هاچ‌بک‌ها، چهار مدل صندوقدارها و دو مدل نیز متعلق به خانواده ۲۰۷ است.

بعد ها یک فیس لیفت روی 206 تیپ 5 انجام گرفت که خودرو جدید رانا نام گرفت، البته یک سری تغییرات هم در موتور خودرو ( مااند کیت کلاچ و ...) انجام پذیرفت و ایرانیزه شد، که انشالله در مقاله های بعدی به آن می پردازیم.

موتور پژو 206 تیپ های مختلفی دارد. در ایران موتور این خودرو به دو دسته مشهور TU5 یا تیپ 5 و TU3 یا تیپ 2 تقسیم میشود، در این مقاله سعی داریم با هم دیگر شمع موتورهای مناسب برای این دو موتور را بررسی کنیم. 

شمع موتور چیست؟

در موتور 206 که موتوری با احتراق داخلی است شمع موتور وظیفه مهمی به عهده دارد. شمع خودرو در داخل موتور و در بالای سیلندر قرار دارد و پس از مکش سوخت به داخل سیلندر با یک جرقه کوچک موجب انفجار آن می شود. این قطعه کوچک وظیفه ایجاد جرقه (قوس الکتریکی) به منظور شروع احتراق را بر عهده دارد. شمع موتور خودرو برای جرقه زنی نیازمند یک ولتاژ بالاست. این ولتاژ از کویل و به وسیله وایر به شمع میرسد. شمع موتور از عایق سرامیکی، بدنه فلزی، واشر و الکترود تشکیل شده و در سرسیلندر و معمولا بالاترین نقطه محفظه احتراق موتور قرار می‌گیرد. به خاطر اهمیت این قطعه استفاده از محصولات اورجینال و مناسب به جای اجناس تقلبی و متفرقه ( احتمالا ارزان!) میتواند موجب سلامتی و افزایش قدرت موتور شود.

زمان تعویض شمع موتور پژو 206

شمع موتور فابریکی که روی این خودرو بسته میشود، از یک برند چینی متفرقه با کارکرد 20 تا 30 هزار کیلومتری است. علاوه بر زمان سرویس که نسبت به نوع و کدشمع متفاوت است، باید در صورت وجود علائم خرابی شمع موتور آن را تعویض کنید.

اصلی ترین علایم زمان سرویس شمع موتور در پژو 206 افت شتاب ، افزایش مصرف سوخت، لرزش موتور، بد روشن شدن موتور در سرما میباشد.

 برای بررسی شمع موتور های مناسب پژو 206 در ادامه این مقاله با من همراه باشید.

استاندارد عمومی شمع موتور 206 :

سایز پایه شمع مناسب برای پژو 206 برای تیپ های مختلف متفاوت است.

آچار خوری شمع موتور مناسب موتوملی 16 میلی متر است، یعنی با آچار 16 میلیمتری میتوان شمع آن را نصب کرد.

رزوه شمع مناسب این موتور 14 میلی متر است. 

 از دیگر موارد تاثیرگذار در انتخاب و نصب شمع موتور میتوان به فیلر یا گپ شمع و کد حرارتی اشاره کرد.

فیلر مناسب برای شمع موتور پژو 206 برابر 0.8 تا 0.9 است.

 اما فیلرشمع چیست ؟به فاصله الکترود مثبت و منفی شمع گپ شمع گفته میشود. این گپ برای هر خودرو توسط سازنده آن خودرو تعریف میشود. اگر شمع با گپ اشتباه روی موتور نصب شود، ممکن است خودرو دچار مشکل شود و یا شمع موتور کارایی لازم را از خود نشان ندهد، برای اطلاعات بیشتر در موردفیلر شمع روی اینجا کلیک کنید.

کد حرارتی شمع موتور مناسب پژو 206 برابر 8 و 7 بوش ، 6 و 5  ان جی کی، 4 و 3 اتولایت ،  12- 10 چمپیون، 20 و 16  دنسو است. 

کد حرارتی چیست؟ کد حرارتی هم مانند فیلر شمع توسط سازنده هر خودرو تعیین میشود که یکی از موارد مهم در انتخاب شمع به شمار می رود و در صورت انتخاب نادرست ممکن است خسارات سنگینی را برای خودرو به همراه داشته باشد. برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد کد حرارتی میتواند بلاگ کد حرارتی شمع را مطالعه کنید. برای مطالعه روی اینجا کلیک کنید.

علاوه بر انتخاب شمع مناسب انتخاب وایر مناسب نیز روی شتاب و قدرت  همچنین مصرف سوخت تاثیر گذار است.همانطور که در ابتدا اشاره شد وایر شمع وسیله ای است که وظیفه انتقال جریان از کویل به شمع را بر عهده دارد. این قطعه هم مانند شمع عمر محدودی دارد و بهتر است در همزمان با تعویض شمع موتور تعویض شود. در سمند موتورملی ،سورن و دنا این وایر بوت شکل است که تشکیل شده از فنر و بوت پلاستیکی-سسلیکونی ( و در وایر های تقویتی از جنس سیلیکون خالص) است. به هر میزان که وایر جریان را بهتر انتقال دهد شمع موتور قدرت جرقه زنی بهتر و بیشتری پیدا میکند. با استفاده از وایر تقویتی میتوانید از حداکثر قدرت و شتاب شمع موتور خود استفاده کنید.برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد وایر تقویتی و کارکرد آن یا تفاوت آن با وایر های معمولی کلیک کنید.

شمع موتور مناسب پژو 206 موتور TU3

شمع مناسب برای این گروه از خودرو ها شمع پایه استاندارد 19 میلیمتری است که در اصطلاح عامیانه پایه کوتاه گفته میشود. 

معرفی چند نمونه کد مناسب موتور TU3 به تجربه مشتریان

لینک شمع های استاندارد برای خودرو 206 تیپ 2 با الکترود نیکلی :

شمع موتور سوپر پلاس بوش  با کارکرد 30000 کیلومتری 

شمع موتور دو سر سوزن دنسو با کارکرد 70000 کیلومتری

اما اگر شما روی شتاب و مصرف سوخت خودروتان بسیار حساس هستید، و میخواهید این تغییر این پارامترها را نسبت به قبل بیشتر احساس کنید، میتوانید از شمع های پلاتینوم یا ایریدیومی استفاده کنید. لینک چند نمونه کد شمع مناسب را برای شما قرار میدهیم .

شمع موتور  پلاتینیوم سوزنی کله قندی بوش با کارکرد 60000 کیلومتر

شمع موتور ایریدیوم  و دبل ایریدیوم بوش با  عمر 100-120 هزار کیلومتر 

شمع موتور مناسب پژو 206 موتور TU5 ، 207 ، رانا

شمع مناسب برای این گروه از خودرو ها شمع پایه بلند 26.5 میلیمتری است که در اصطلاح عامیانه پایه بلند گفته میشود. 

معرفی چند نمونه کد مناسب موتور TU5 به تجربه مشتریان

لینک شمع های استاندارد برای خودرو TU5 با الکترود نیکلی :

شمع موتور سوپر پلاس بوش  با کارکرد 30000 کیلومتری 

اما اگر شما روی شتاب و مصرف سوخت خودروتان بسیار حساس هستید، و میخواهید این تغییر این پارامترها را نسبت به قبل بیشتر احساس کنید، میتوانید از شمع های پلاتینوم یا ایریدیومی استفاده کنید. لینک چند نمونه کد شمع مناسب را برای شما قرار میدهیم .

شمع موتور  دو پلاتین بوش  با کارکرد 60000 کیلومتر

شمع موتور ایریدیوم  دنسو با  عمر 100-120 هزار کیلومتر 

اما اگر روی خودرو خود تغییراتی مانند ریمپ و دوگانه کردن سوخت و ... انجام داده باشید، ممکن است کد شمع توصیه شده برای شما متفاوت باشد. برای انتخاب بهترین شمع خودرو متناسب با نیاز خودرو خود میتوانید از طریق پشتیبانی واتساپ یا دایرکت اینستاگرام با مشاوران فنی یدککار در ارتباط باشید.

دیدگاه‌ها (4)

    • مصطفی احمدی
    • 1401-11-04 11:58:28
    دمگرم خدایی بهترین و کاملترین سایت خرید شمع از نظر اطلاعات و اجناس
    • علی
    • 1402-04-14 14:51:51
    ممنون از مقاله تون عالی بود. ازتون خرید شمع موتور پژو 206 داشتم. واقعا از خریدم راضی هستم از نظر کیفیت و اصل بودن. قبلا از دیجیکالا و گاریچی گرفته بودم در کل اونام خوب بودن. ممنون که تو مقاله تون خوب راهنمایی برای خرید کردید
    • مسیح
    • 1402-10-27 08:25:42
    عالی بود متشکرم‌
    • میثم
    • 1403-01-17 19:13:10
    اطلاعات عالی از همه نظر کارشناسی شده و کمک رسان اما تیم پشتیبانی بسیار ضعیف نمای رو پاسخگو نیستید و مشتری انتظار بیخودی می‌کشه پشت خط

دیدگاه جدید

محصول به لیست علاقمندی افزوده شد
محصول به لیست مقایسه افزوده شد