تفاوت شمع معمولی و شمع سوزنی

 تفاوت شمع معمولی و سوزنی

تلفن همراه ای که الان دست شماست با تلفن همراهی که چندین سال پیش استفاده میکردید متفاوت است، احتمالا دارای قدرت پردازنده بالاتر، کیفیت ال سی دی بهتر و ... است. تقریبا تمام اشیایی که در زندگی روزمره از آنها استفاده میکنیم دارای نمودار تغییر و پیشرفت هستند و به مرور زمان رشد میکنند و ارتقا میابند، چون اگر این رشد متوقف شود دیگر قابلیت استفاده نخواهند داشت.

در صنعت خودروسازی هم این پیشرفت و رشد قابل مشاهده است، شمع موتور که وظیفه مهمی مثل جرقه، احتراق و کار در دمای بالا(700 تا 2500 درجه سانتی گراد) را بر عهده دارد هم در صد سال گذشته دچار تغییرات و رشد شده است.

روند رشد شمع موتور:

اولین شمع موتورها با پایه فلزی ساده ماندد مس و نیکل و بعدها ایتریم با درصدهای خلوص متفاوت و با فرمول های ساخت متفاوت تولید شدند.

در دهه 2000 میلادی اولین شمع های سوزنی تولید شدند، شمع های سوزنی به دلیل الکترود مثبت سوزنی شکل میتوانند تخلیه بهتر یا اتصال بهتر بار روی الکترود منفی داشته باشند لذا نسبت به شمع های معمولی به مراتب بهتر عمل میکنند.

شمع دقیقا چه کاری انجام میدهد؟

وقتی پیستون بالا می آید، سوخت از یک طرف و هوا از طرفی دیگر وارد سیلندر میشوند، این مخلوط تحت کمپرس شدید قرار میگیرد؛ هوای داخل سیلندر مانند یک عایق عمل میکند و بین دو الکترود شمع قرار میگیرد. برش این عایق توسط یک شمع معمولی کار بسیار سختی است مخصوصا برای خودروهایی که کمپرس خود را ارتقا داده باشند یا خودروهای جدید که خود کمپرس بالایی دارند.

ایده شمع سوزنی از کجا نشأت گرفت؟

با ساختار اتریوم یا نیکل نمیتوان شمع سوزنی ساخت؛ چراکه این فلزات بسیار شکننده هستند، مقاومت بر سطح مقطع بسار پایینی دارند و اگر آن ها را تبدیل به سوزن کنید ممکن است با یک ضربه کوچک بشکنند.

برای اولین بار در ساخت فضاپیما از فلزات متفاوتی مثل پلاتینیوم و ایریدیوم استفاده شد، مقاومت این فلزات در جو زمین این ایده را ایجاد کرد که میشود در شمع خودروهم از این فلزات استفاده کرد.

این فلزات بسیار گران بها هستند و استفاده آن ها در شمع موتور قیمت شمع موتور را بالا میبرد.

مزیت شمع سوزنی چیست؟

اولین مزیت این نوع شمع آن است که؛ بسیار بسیار مقاوم میباشند یعنی اگر قبلا یک شمع معمولی میتوانست بین 20 تا 30 هزارکیلومتر کارکرد داشته باشد، یک شمع ایریدیوم یا پلاتینیوم میتواند بین 50 تا 100 هزارکیلومتر کارکرد داشته باشد.

دومین مزیت رسانایی بسیار بالای شمع های سوزنی است. این بدان معنی است است که فرض کنید شما قبلا از شمع موتور با جنس رسانایی مانند مس استفاده میکردید، اگر از شمع موتور ایریدیومی استفاده کنید به مراتب 10 برابر رسانایی بالاتری را تحت اختیار شمع قرار داده اید و این رسانایی بالاتر جریان را بهتر به محفظه احتراق انتقال میدهد ، این یک مزیت فوق العاده به شمار می آید و در بازدهی خودرو تاثیر زیادی دارد.

آیا شمع سوزنی به کویل خودرو فشار می آورد یا به آن آسیب وارد میکند؟

پاسخ خیر است!

اما اگر فیلر شمع انتخاب شده مغایر با فیلر استاندارد خودرو باشد این امکان وجود دارد که به کویل خودرو آسیب وارد شده یا خودرو دچار ریپ زدن شود.برای بررسی همه اطلاعات درمورد فیلر شمع میتوانید روی اینجا کلیک کرده و بلاگ مربوطه را مطالعه کنید.

چرا مکانیک ها شمع سوزنی را توصیه نمیکنند؟

اویلن بار در دهه هشتاد شمسی پیکان انژکتور در ایران ساخته شد، پیکان انژکتور در صنعت خودروسازی ما یک انقلاب بود، با این حال در همان دوره پیکان انژکتور نسبت به پیکان کاربرات ارزانتر بود! اما چرا؟

چون مکانیک های آن دوره معتقد بودند موتور انژکتور موتور پیچیده ای است و ممکن است در مسیر دچار مشکل شود و کسی دانش تعمیر آن را نداشته باشد، لذا ترجیح می دادند سراغ موتور های قدیمی تر بروند. به مرور زمان ثابت شد که موتور انژکتور دارای چه مزیت هایی است و قدرت بالاتری نسبت به موتور های قدیمی تر دارد.

شمع سوزنی هم در این موقعیت زمانی مانند پیکان انژکتور در ایران مظلوم واقع شده است، زیرا؛ تعمیرکاران زیادی بر این باورند که شمع سوزنی میتواند به خودرو آسیب بزند. در کل این فرضیه درستی نمی باشد، شمع موتور سوزنی اگر درست انتخاب شود، یعنی با کد حرارتی مناسب و فیلر درست میتواند قدرت و بازدهی خودرو را ارتقا دهد و در کنار این سلامت خودرو را هم حفظ کند.

اما برای بررسی شمع مناسب برای خودرو چه کاری باید انجام دهیم؟

در یدک کار برای اکثر خودروهای داخلی و وارداتی شمع موتور مناسب موجود است، شما میتوانید برای بررسی شمع موتور مناسب برای خودرو خود از مشاوران فنی ما در یدک کار مشاوره بگیرید.

ارتباط از طریق واتساپ با شماره : 09336201980 - 09900994376

دیدگاه‌ها (1)

    • سام
    • 1402-06-30 13:44:52
    جامع و مفید

دیدگاه جدید

محصول به لیست علاقمندی افزوده شد
محصول به لیست مقایسه افزوده شد