بمب ساعتی موتور XU7

موتور XU7 جزو محبوب ترین موتورهایی هست که در ایران روی خودروهایی مانند پژو 405GLX، سمند LX و پارس سال نصب شده است. این خودروها بین تمام مصرف کننده گان در همه رده های سنی از جمله جوانان که علاقه به تقویت خودروها دارند و هم افراد نسبتا سن بالاتر که به صورت فابریک اصولاا از خودرو خود استفاده میکنند طرفداران بسیاری دارد.

اما این موتور یک ضعف فنی ذاتی به دلیل طراحی نادرست دارد که شاید خیلی از افراد از آن اطلاع ندارند.

این ضعف فنی مانند یک بمب ساعتی عمل کرده و ممکنه است هزینه تعمیر موتور میلیونی خودرو را به دنبال داشته باشد. در این خودرو به دلیل ضعف طراحی موتور سیلندر 2 و 3 بیش از حد به یکدیگر نزدیک بوده و همین امر هم باعث بالا رفتن بیش از اندازه حرارت و درنهایت واشر زدن خودرو در صورت عدم خنک کاری درست میشود.

واشر سرسیلندر چیست؟ و چه وظیفه ای دارد؟

واشر سرسیلندر یک صفحه نازک است که بین دو بلوک سیلندر قرار میگیرد و وظیفه آن آب بندی و باید به طور کامل بتواند از نشب آب به محفظه احتراق یا روغن و بالعکس و همچنین نشت کمپرس محفظه احتراق جلوگیری کند.

علت واشر زدن موتور XU7:

همانطور که در بالا هم اشاره کردیم با توجه به ضعف ذاتی که این موتور از بابت طراحی دارد و در صورتی که عمل خنک کنندگی که به وسیله آب و ضد یخ موجود در رادیات خودرو انجام میشود به درستی صورت نگیرد حرارت موتور بسیار بالا رفته و به سرعت باعث تغییر حالت دادن واشر سرسیلندر میشود که در این صورت واشر سرسیلندر نمیتواند به درستی وظیفه خود را انجام دهد و در این صورت اصطلاحا میگویند که خودرو واشر سوزونده یا واشر ترسونده است.

نشانه های واشر سوزوندن خودرو:

اشاره کردم وظیفه اصلی واشر سرسیلندر آب بندی بوده و اگر این وظیفه را به درستی انجام ندهد ممکن است جریان آب با روغن یا بالعکس و نشانه های دیگر اتفاق بیفتد. از چند حالت میتوان واشر سوزوندن خودرو را تشخیص داد. 

اگر صبح هنگام استارت زدن خودرو بد روشن شد و چند دقیقه اول بد کار کرد و در همزمان از اگزوز بخار آب یا دود سفید مشاهده کردید خودرو شما واشر سوزونده است و آب وارد محفظه احتراق میشود و تا زمانی که آب به طور کامل سوخته و از محفظه احتراق خارج شود خودرو شما بد کار خواهد کرد.

اگر درب منبع رادیات خودرو را باز میکنید و حالت شیری مانندی در منبع رادیات خودرو مشاهده میکنید نشانه واشر سوزوندن خودرو است و متاسفانه جریان روغن وارد جریان آب شده و خودرو شما دچار مشک شده است.

اگر درب رادیات خودرو خود را باز میکنید و هنگامی که به خودرو گاز میدهید حباب های آب را داخل رادیات خودرو مشاهده میکنید خودرو شما واشر سوزونده است و کمپرس محفظه احتراق به سمت کانال آب نشتی دارد و این مشکل برای خودرو شما پیش آمده است.

چگونه از واشر زدن خودرو جلوگیری کنیم؟

اصلی ترین دلیل واشر سوزون خودرو مخصوصا در موتور XU7 نقص در مسیر خنک کاری خودرو و البته میزان نبوددن مایه خنک کاری که همان آب و ضد یخ است میباشد.

این مایع خنک کاری داخل موتور خودرو شما در گردش است. حرارت موتور را به خود میگیرد و به درجه مشخصی که رسید ترموستات اجازه جریان یافتن آب داخل موتور به سمت رادیات خودرو را صادر میکند و آب پس از گردش داخل رادیات خودرو خنک تر شدن مجدد به سمت موتور خودرو میرود و این روند باعث کنترل دمای موتور خودرو شما میشود.

اگر واتر پمپ خودرو شما به درستی عمل نکند و نتواند جریان درست آب را به سمت موتور خودرو هدایت کند حرارت موتور خودرو بالا میرود و خودرو شما واشر میسوزاند.

اگر ترموستات خودرو شما نتواند به موقع جریان عبور آب را باز کند حرارت آب داخل موتور خودرو شما بیش از اندازه بالا رفته و در نهایت باعث ترکیدن جنت ها و همچنین واشر سوزوندن خودرو شما خواهد شد.

اگر میزان خنک کننده داخل رادیات خودرو شما (آب و ضد یخ) مناسب نباشد هم روند خنک کاری خودرو به درستی انجام نمیشود و باعث هزینه تعمیر موتور میلیونی خودرو شما خواهد شد.

آب کم کردن در موتور XU7:

یکی از حساس ترین موتور ها به میزان آب موتور XU7 است. آب کم کردن خودرو در اکثر موارد به دلیل نشتی ریز آب در مسیر رادیات خودرو میباشد که اصولا ردی هم از خود به جا نمیگذارد و شما بجز مواقعی که به صورت دائم میزان خنک کننده را چک نکنید نمیتوانید متوجه کم کردن آب بشوید. این نشتی در مسیر رادیات سریعا بخار شده و هیچ ردی از خود به جا نخواهد گذاشت.

رفع نشتی رادیات خودرو:

با استفاده از یک مکمل بسیار حرفه ای از یک برند معتبر شما به راحتی میتوانید نشتی های ریز موجود در مسیر رادیات خودرو را گرفته و از آب کم کردن خودرو جلوگیری کنید. این مکمل در کنار گرفتگی نشت ها به دلیل فرمول Safe که دارد هیچ آسیبی به هیچ یک از قطعات خودرو وارد نمیکند. این مکمل پودر نشت گیر آبرو آمریکا بوده و از طریق لینک زیر میتوانید آن را سفارش دهید.

سفارش مکمل رفع نشتی مسیر رادیات خودرو آبرو آمریکا

رفع مشکل واشر ترسوندن خودرو:

برند آبرو آمریکا یک مکمل بسیار حرفه ای دیگری هم برای رفع مشکل واشر ترسوندن خودرو تولید کرده است که این مکمل علاوه بر ترمیم واشر، ترک های ریز بلوک سیلندر را نیز میتواند ترمیم کند. این مکمل را هم میتوانید از لینکی که پایین تصویر وجود دارد ثبت سفارش کنید.

سفارش مکمل ترمیم واشر و رفع ترک بلوک سیلندر آبرو

برای جلوگیری از هزینه های تعمیر موتور اساسی خودرو پیشنهاد میکنیم اگر خودرو موتور XU7 دارید و احتمال میدید 

دیدگاه‌ها (0)

فعلا دیدگاهی ثبت نشده است

دیدگاه جدید

محصول به لیست علاقمندی افزوده شد
محصول به لیست مقایسه افزوده شد