همه چیز در مورد ریمپ

ریمپ چیست؟

ای سی یو ( ECU ) یا مغز کامپیوتر خودرو با یک برنامه کار میکند. رابطه راننده با موتور و اجزای موتور طبق جداولی که مپ نامیده میشوند، تعریف میشود. برای مثال؛اگر شما پای خود راروی پدال گاز قرارداده و به اندازه  N درجه آن را تغییر وضعیت دهید، ای سی یو این عمل را انجام میدهد که به ازای آن N درجه محاسباتی را انجام داده و بر طبق آن محاسبات دریچه گاز را تغییر وضعیت میدهد.

خودروساز وقتی به صورت سری خودرویی را تولید میکند برنامه ای استاندارد و فابریکی را که پاسخ گوی همه نیازها باشد روی آن نصب میکند، اما گاها با توجه به شرایط، اقلیم آب هوایی، نیاز راننده، تغییر سبک رانندگی، تغییر نوع سوخت و ضعف ذاتی خودرو یا کارخانه نیاز میشود که برنامه مپ تغییر کند، به این تغییر جداول و پارامترها ریمپ گفته میشود. در واقه ریمپ جایگزین برنامه مپ اصلی میشود و ای سی یو طبق مپ جدید عمل خواهد کرد. برای مثال؛ دریچه گاز برقی خودروی سمند EF7 مشکل به اصطلاح کپ کردن دارد، یعنی با تاخیر دریچه گاز را باز میکند. این مشکل رامیشود با ریمپ رفع نواقص برطرف کرد.

انواع ریمپ

ریمپ ها به دسته تقسیم میشوند:

ریمپ سطح اول یعنی ریمپ سطح نواقص. این نوع ریمپ نواقصی که خودروساز نتوانسته رفع کند را برطرف میکند.

ریمپ سطح دوم یعنی ریمپ سطح سفارشی که برای نیاز به قدرت و شتاب بیشتر انجام میشود. برای انجام این عمل پارامترهای سوخت و مکش و تخلیه را تغییر میدهند و در این صورت میتوان از خودرو راندمان بیشتری گرفت.

ریمپ سطح سوم یعنی ریمپ تخصصی که مختص خودروی خاصی است، برای مثال؛ خودرویی که میل سوپاپ یا میل لنگ آن تعویض شده است و یا تغییرات دیگری را در موتور داشته است، برای این خودرو باید یک ریمپ اختصاصی انجام داد.

برای ریمپ کردن چه کنیم؟

در ایران شرکت های داخلی و حتی شرکت های خارجی که در ایران نمایندگی دارند عمل ریمپ را انجام میدهند. نیت یدک کار بر این نیست که تبلیغ چند شرکت خاص را در دستور کار داشته باشد، اما باید اشاره کرد که ریمپ یک عمل تخصصی است و باید توسط متخصصی که هم پشتوانه علمی دارد و هم مجرب (یعنی قبلا عمل ریمپ را روی آن مدل خاص خودرو انجام داده باشد.) است انجام گیرد. هزینه این کار هم بایستی در شان و درخور یک متخصص باشد، ریمپ های ارزان شما را به زحمت می اندازند! و بعضا خودرو را دچار مشکلی میکنند که مجبور به برگشت به نسخه فابریک و استاندارد کارخانه میشوید.

ریمپ به کاهش مصرف سوخت کمک میکند؟

ریمپ سطح اول که ریمپ سطح رفع نواقص است، بله! این نوع ریمپ به کاهش مصرف سوخت و افزایش راندمان کمک میکند.

اما در ریمپ نوع دوم و سوم که بیشتر این ریمپ ها برای افزایش شتاب و قدرت و تیون انجام میشود که در این موارد کاهش میزان مصرف سوخت اهمیتی ندارد.

آیا ریمپ برای موتور خودرو ضرری دارد؟

خیر! ریمپ اصولی، استاندارد و علمی هیچ ضرری به موتور خودرو نمی رساند.

آیا ریمپ به افزایش شتاب و قدرت و اسب بخار خودرو کمک میکند؟

بله ریمپ های درست و اصولی میتوانند این کار را انجام دهند،دربرخی مواقع ریمپ میتواند محدودیت های خودروساز را ملغی کنند. برای مثال؛ سورن توربو محدودیتی وجود دارد که با ریمپ کردن میتواند آن محدودیت را برداشت و اسب بخار بیشتری از خودرو گرفت.

دیدگاه‌ها (0)

فعلا دیدگاهی ثبت نشده است

دیدگاه جدید

محصول به لیست علاقمندی افزوده شد
محصول به لیست مقایسه افزوده شد