همه چیز در مورد شمع موتور چند زمانه

شمع چند زمانه چیست ؟

اولین نشل شمع موتور دارای یک الکترود مثبت و یک الکترود منفی بود، جرقه از الکترود مثبت روی الکترود منفی تخلیه میشد و عمل احتراق انجام می گرفت. با ورود صنعت اوتوموبیل رانی به سمت رالی و تمایل و گرایش به سمت تیونینگ متوجه شدند که در دور موتورهای بالا، ضریب تراکم بالا یا استفاده از سوخت های اکتان پایین مثل CNG میس فایر رخ میدهد، میس فایر به معنی از دست دادن احتراق است. به این صورت که شمع نمیتواند جرقه بزند.

متخصصان ساخت شمع مشاهده کردند، زمانی که دمای الکترود منفی بالا میرود- به دلیل اینکه دما با مقاومت رابطه مستقیم دارد – مقاومت الکترود هم افزایش می یابد و نمیتواند جرقه را تخلیه کند. این بدان معنی است که جریان توانایی عبور از آن را ندارد. این  مشاهده تولید کنندگان خودرو را بر آن داشت  که شمع هایی تحت عنوان شمع دو زمانه تولید کنند. شمع های دوزمانه به جای یک الکترود منفی دو الکترود منفی دارند، زمانی که دمای یکی از الکترودها به هر دلیلی بالا میرود و نمیتواند عمل تخلیه را انجام دهد، بلافاصله الکترود یدکی تازه نفس عمل تخلیه را برعهده میگیرد. این عمل به صورت چرخشی روی جفت الکترود های منفی انجام میگیرد.یعنی هر کدام اصطلاحا میس فایر شد عمل تخلیه را دیگری بر عهده میگیرد.

تصور عامیانه اشتباهی وجود دارد که در شمع های دو یا چند زمانه مثلا شمع سه پر، هر سه پر با هم شروع به جرقه زدن کنند. این تصور کاملا اشتباهیست و به جز موارد نادری که در ادامه به آن پرداخت خواهد شد این عمل اتفاق نمی افتد.

در اولین نسل شمع موتور بود که افزایش تعداد الکترود باعث افزایش عمر شمع شد، از میس فایر جلوگیری کرد و در واقع یک ویرایش و تکنولوژی محسوب میشد، زیرا باعث میشد عملکرد موتور را در شرایط پیک ارتقا دهد.

شمع پلاتینیوم خرچنگی 

با ورود پلاتینیوم به صنعت شمع موتور- زمانی که الکترود مرکزی به سمت پلاتینیوم رفت- شمع هایی با الکترود منفی، هرمی  شکل بودند و الکترود مثبت نیز در مرکز با یک ایزوله سفید جرقه را به شکل لیزربین دو الکترود  توزیع میکرد. در مواقعی که کوئل قوی باشد هر دو الکترود میتوانند جرقه بزنند. این نسل بعد ها چهار پلاتین خرچنگی را هم ساخت و این شمع در بازار ایران هم موجود است و یدککار اصلی ترین توزیع کنندگان این نوع شمع است.

در این نوع شمع همزمان میتوان دو یا سه جرقه داشت، این به آن دلیل است که از طرفی دقت جرقه بسیار بالاست و از طرفی دیگر قدرت کوئل توانایی پشتیبانی از این نوع شمع را دارد. لذا جرقه میتواند از هر دو یا سه الکترود تخلیه شود و یک مدار 360 درجه تشکیل دهد که جرقه به صورت 360 درجه دور الکترود منفی توزیع شود.

شمع دبل پلاتینیوم خال بالا

با ورود نسل دبل پلاتینیوم ویرایشی روی الکترود منفی انجام شد به این صورت که، به الکترود منفی یک پد پلاتینی تزریق شد که اصطلاحا خال بالا لقب گرفت. علت این عمل تحمل دمای بالا تا 1800 درجه توسط پلاتین بود. این ویرایش مشکل میس فایر را کاملا برطرف کرد.

شمع ایریدیوم خرچنگی

در ویرایش ایریدیوم ها- که به خرچنگی ایریدیوم شهرت یافت و در برخی موتورهای تیون شده لکسوس، تویوتا و برخی ماشین های رالی استفاذه میشود- نیز این اتفاق افتاد. چون ضریب تراکم و دمای احتراق به قدری بالا بود که مرز شکست ایریدیوم را هم طی کیرد یعنی حدود 2600 درجه ! برای جلوگیری از این میس فایر هم شمع خرچنگی ایریدیومی ساخته شد.

بررسی مناسب بودن شمع ایریدیوم خرچنگی

شمع خرچنگی ایریدیوم به هیچ وجه برای رانندگی شهری توصیه نمیشود و کاربردی هم ندارد و استفاده از آن ها عملا هزینه اضافی است. از طرفی دیگر این نوع ها شمع ها در ایران نسخه اورجینالی ندارند زیرا افترمارکت این نوع شمع بسیار ضعیف است و به صورت تخصصی برای خودروسازان تولید میشود و به صورت فروشگاهی فروش ندارند.

اما چگونه خرید آگاهانه داشته باشیم ؟

تمام تلاش یدککار بر این است که شما همراهان عزیز متناسب با هزینه و نیازهای خودرو خود همواره بهترین انتخاب را داشته باشید. برای انتخاب بهترین شمع خودرو متناسب با نیاز خود میتوانید از طریق پشتیبانی واتساپ یا دایرکت اینستاگرام با مشاوران فنی یدککار در ارتباط باشید.

دیدگاه‌ها (0)

فعلا دیدگاهی ثبت نشده است

دیدگاه جدید

محصول به لیست علاقمندی افزوده شد
محصول به لیست مقایسه افزوده شد