انتخاب شمع خودرو برای موتور EF7

تاریخچه موتور EF7

موتور EF7 که یکی از محبوب ترین موتورهای داخلی به شمار می آید از این موتور در سورن، سمند، و دنا استفاده می شود.اما این محبوبیت بی دلیل نیست، استفاده از سیستم CVVT ، طراحی در آلمان، 16 سوپاپ بودن، کارکرد با سوخت اکتان پایین از ویژگی های ستودنی این موتور است. اکثر قطعات این موتور از برند بوش که برندی مطرح و جهانی است، هستند.

این موتورها به سه دسته تقسیم میشود :

  1. موتور پایه گازسوز EF7 CNG
  2. موتور پایه بنزینی EF7
  3. مدل EF7 TC  یا مدل توربو که روی دناپلاس توربو و سورن توربو سوار است.

شمع موتور چیست؟

در موتور EF7 موتوری با احتراق داخلی است شمع موتور وظیفه مهمی به عهده دارد. شمع خودرو در داخل موتور و در بالای سیلندر قرار دارد و پس از مکش سوخت به داخل سیلندر با یک جرقه کوچک موجب انفجار آن می شود. این قطعه کوچک وظیفه ایجاد جرقه (قوس الکتریکی) به منظور شروع احتراق را بر عهده دارد. شمع موتور خودرو برای جرقه زنی نیازمند یک ولتاژ بالاست. این ولتاژ از کویل و به وسیله وایر به شمع میرسد. شمع موتور از عایق سرامیکی، بدنه فلزی، واشر و الکترود تشکیل شده و در سرسیلندر و معمولا بالاترین نقطه محفظه احتراق موتور قرار می‌گیرد. به خاطر اهمیت این قطعه استفاده از محصولات اورجینال و مناسب به جای اجناس تقلبی و متفرقه ( احتمالا ارزان!) میتواند موجب سلامتی و افزایش قدرت موتور شود.

زمان تعویض شمع موتور سمند، دنا

شمع موتور فابریکی که روی این خودرو بسته میشود، از یک برند چینی متفرقه با کارکرد 20 تا 30 هزار کیلومتری است. علاوه بر زمان سرویس که نسبت به نوع و کدشمع متفاوت است، باید در صورت وجود علائم خرابی شمع موتور آن را تعویض کنید.برای بررسی شمع موتور های مناسب موتور ef7 در ادامه این مقاله با من همراه باشید.

اصلی ترین علایم زمان سرویس شمع موتور در سمند،سورن و دنا ef7  افت شتاب ، افزایش مصرف سوخت، لرزش موتور، بد روشن شدن موتور در سرما میباشد.

استاندارد عمومی شمع موتور EF7 :

سایز پایه شمع مناسب برای این موتو ر پایه استاندارد 19 میلی متری است که در اصطلاح عامیانه به آن پایه کوتاه گفته میشود.

آچار خوری شمع موتور مناسب موتوملی 16 میلی متر است، یعنی با آچار 16 میلیمتری میتوان شمع آن را نصب کرد.

رزوه شمع مناسب این موتور 14 میلی متر است. 

 از دیگر موارد تاثیرگذار در انتخاب و نصب شمع موتور میتوان به فیلر یا گپ شمع و کد حرارتی اشاره کرد.

 اما فیلر شمع چیست ؟به فاصله الکترود مثبت و منفی شمع گپ شمع گفته میشود. این گپ برای هر خودرو توسط سازنده آن خودرو تعریف میشود. اگر شمع با گپ اشتباه روی موتور نصب شود، ممکن است خودرو دچار مشکل شود و یا شمع موتور کارایی لازم را از خود نشان ندهد، برای اطلاعات بیشتر در موردفیلر شمع روی اینجا کلیک کنید.

کد حرارتی چیست؟ کد حرارتی هم مانند فیلر شمع توسط سازنده هر خودرو تعیین میشود که یکی از موارد مهم در انتخاب شمع به شمار می رود و در صورت انتخاب نادرست ممکن است خسارات سنگینی را برای خودرو به همراه داشته باشد. برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد کد حرارتی میتواند بلاگ کد حرارتی شمع را مطالعه کنید. برای مطالعه روی اینجا کلیک کنید.

علاوه بر انتخاب شمع مناسب انتخاب وایر مناسب نیز روی شتاب و قدرت  همچنین مصرف سوخت تاثیر گذار است.همانطور که در ابتدا اشاره شد وایر شمع وسیله ای است که وظیفه انتقال جریان از کویل به شمع را بر عهده دارد. این قطعه هم مانند شمع عمر محدودی دارد و بهتر است در همزمان با تعویض شمع موتور تعویض شود. در سمند موتورملی ،سورن و دنا این وایر بوت شکل است که تشکیل شده از فنر و بوت پلاستیکی-سسلیکونی ( و در وایر های تقویتی از جنس سیلیکون خالص) است. به هر میزان که وایر جریان را بهتر انتقال دهد شمع موتور قدرت جرقه زنی بهتر و بیشتری پیدا میکند. با استفاده از وایر تقویتی میتوانید از حداکثر قدرت و شتاب شمع موتور خود استفاده کنید.برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد وایر تقویتی و کارکرد آن یا تفاوت آن با وایر های معمولی کلیک کنید.

بررسی شمع موتور مناسب هر سه نوع از موتور EF7

1.شمع موتور مناسب موتورملی پایه گازسوز

فیلرشمع یا فاصله دهانه شمع مناسب برای این نوع موتور 0.8  تا 0.75 است.

کد حرارتی مناسب این موتور معادل :

است. 

معرفی چند نمونه کد شمع مناسب برای این موتور:

اگر بخواهیم یک شمع میان رده با قیمت مناسب را پیشنهاد کنیم، پیشنهاد ما شمع سوپر پلاس بوش با کد حرارتی 8 بوش و فیلر فابریک 0.8 میلیمتری مناسب موتور ای اف 7 پایه گاز سوز خواهد بود، این شمع کارکرد حدودا 30000 کیلومتری را دارد و با توجه به رنج قیمت خود شتاب و مصرف سوخت را کمی تا قسمتی بهبود میبخشد.

اما اگر شما روی شتاب و مصرف سوخت خودروتان حساس هستید، و میخواهید این تغییر این پارامترها را نسبت به قبل بیشتر احساس کنید و در عین حال تمایلی به استفاده از شمع های ایردیومی و پلاتینیومی ندارید، شمع دو سر سوزن دنسو با سوزن های نیکلی و کارکرد 70000 کیلومتری و قیمت مناسب پیشنهاد مناسبی برای شماست. استفاده از این شمع با تکنولوژی دوسر سوزن میتواند خام سوزی خودرو را به صفر برساند و شتاب و قدرت خودرو را به صورت محسوس افزایش دهد.

اما اگرمیخواهید از حداکثر شتاب و قدرت خودروتان استفاده کنید. پیشنهاد ما به شما انتخاب شمع ایریدیوم یا دبل ایریدیوم بوش است، این شمع ها عمر 100-120 هزار کیلومتر دارند و قدرت و شتاب خودرو شما را به طرز چشمگیری افزایش میدهند.

2. شمع موتور مناسب موتورملی بنزینی اتمسفر یا تنفس طبیعی

فیلرشمع یا فاصله دهانه شمع مناسب برای این نوع موتور 0.7 تا 0.8 است.

کد حرارتی معادل این نوع موتور هم مانند موتورملی گازسوز است. علاوه براین این نوع از موتورملی میتواند به میزان یک درجه حرارتی سردتر را هم ساپورت کند.

معرفی چند نمونه کد شمع مناسب برای این موتور:

درست مانند موتور پایه گازسوز، اگر بخواهیم یک شمع میان رده با قیمت مناسب را پیشنهاد کنیم، پیشنهاد ما شمع سوپر پلاس بوش خواهد بود اما با کد حرارتی 7 بوش! این شمع که موتور ای اف 7 بنزینی است و کارکرد حدودا 30000 کیلومتری را دارد. و در صورت استفاده با وایر تقویتی شتاب و قدرت خودرو را بهبود میبخشد و از خام سوزی جلوگیری میکند.

اگر شما روی شتاب و مصرف سوخت خودروتان بسیار حساس هستید، و میخواهید این تغییر این پارامترها را نسبت به قبل بیشتر احساس کنید، توصیه یدک کار به شما شمع پلاتینیوم سوزنی بوش با فیلر ویژه 0.7 و کد حرارتی 7 و کارکرد 70000 کیلومتری است. این شمع محبوب که قبلا با کد N30 تولید میشد با توقف تولید بسیاری از ef7 سواران را ناامید کرد، اکنون با کد تولید جدید +24 و بسته بندی جدید بوش آلمان در یدک کار در دسترس شماست. 

اما اگر شمع موتوری با طول عمر بالاتر و شتاب و قدرت بیشتر را برای خودروتان مد نظر دارید پیشنهاد ما به شما انتخاب شمع ایریدیوم اتولایت  یا برند های دیگر مانند چمپیون،بوش و ان جی کی است، این شمع ها عمر 100-120 هزار کیلومتر دارند و قدرت و شتاب خودرو شما را به طرز چشمگیری افزایش میدهند. برای انتخاب بهترین شمع متناسب با سبک رانندگی، تغییرات خودرو و متناسب با بودجه اختصاصی خود میتوانید از طریق  پشتیبانی واتساپ یا دایرکت اینستاگرام از یدک کار مشاوره بگیرید.

3. شمع موتور مناسب موتور ملی توربو TC

فیلرشمع یا فاصله دهانه شمع  مناسب برای این نوع موتور 0.75 تا 0.7 است.

کد حرارتی معادل این نوع موتور:

است.

معرفی چند نمونه کد شمع مناسب برای این موتور:

در رنج قیمت متوسط توصیه یدک کار به شما شمع پلاتینیوم سوزنی بوش با فیلر ویژه 0.7 و کد حرارتی 7 و کارکرد 70000 کیلومتری است. این شمع محبوب که قبلا با کد N30 تولید میشد و کاملا مناسب ef7 توربو بود با توقف تولید بسیاری از ef7 سواران را ناامید کرد، اکنون با کد تولید جدید +24 و بسته بندی جدید بوش آلمان در یدک کار در دسترس شماست.

در کلاس ایریدیوم هم گزینه های مناسبی برای انتخاب وجود دارد، از جمله این انتخاب ها شمع موتور ایریدیوم ان جی کی  یا پلاتینیوم اتولایت یا برند های دیگر است که تاثیر فوق العاده ای روی شتاب و قدرت دارند. این شمع ها عمر 100-120 هزار کیلومتر دارند و قدرت و شتاب خودرو شما را به طرز چشمگیری افزایش میدهند.

در مواردی که خودرو تیون شده باشد ممکن است کد حرارتی سرد موجب ضعف عملکرد خودرو شود و به طور کلی برای خودروهایی که تغییراتی روی آن ها صورت گرفته شده باید مشاوره اختصاصی گرفت. برای دریافت مشاوره اختصاصی در مورد انتخاب شمع مناسب برای خودرو خود میتوانید از طریق پشتیبانی واتساپ یا دایرکت اینستاگرام با مشاوران فنی یدککار در ارتباط باشید.

دیدگاه‌ها (0)

فعلا دیدگاهی ثبت نشده است

دیدگاه جدید

محصول به لیست علاقمندی افزوده شد
محصول به لیست مقایسه افزوده شد