شمع موتور مناسب پراید

مروری بر تاریخچه پراید

پراید در اصل در شرکت مزدا ژاپن با نام مزدا ۱۲۱ طراحی و تولید شد و تولید آن در ۱۹۸۶ تا ۱۹۹۳ ادامه داشت. در آمریکای شمالی این خودرو توسط شرکت فورد با نام فورد فستیوا فروش رفت. این مدل همچنین از ۱۹۸۷ تا ۲۰۰۰ در شرکت کیا موتورز کره جنوبی تولید می‌شد و در سال ۲۰۰۱ خط تولید آن به سایپا منتقل شد. موتور پراید در ایران به چند نوع یافت میشود:

پرایدهای کاربرات، پراید های انژکتور یورو 2 و پراید های انژکتور یورو 4 .

 در این مقاله سعی داریم شمع موتورهای مناسب برای پراید موتور یورو 2 (B3) و یورو 4 (M13) را بررسی کنیم. 

شمع موتور چیست؟

در موتور پراید که موتوری با احتراق داخلی است شمع موتور وظیفه مهمی به عهده دارد. شمع خودرو در داخل موتور و در بالای سیلندر قرار دارد و پس از مکش سوخت به داخل سیلندر با یک جرقه کوچک موجب انفجار آن می شود. این ولتاژ  این قطعه کوچک وظیفه ایجاد جرقه (قوس الکتریکی) به منظور شروع احتراق را بر عهده دارد. شمع موتور خودرو برای جرقه زنی نیازمند یک ولتاژ بالاست. این ولتاژ از کویل و به وسیله وایر به شمع میرسد. شمع موتور از عایق سرامیکی، بدنه فلزی، واشر و الکترود تشکیل شده و در سرسیلندر و معمولا بالاترین نقطه محفظه احتراق موتور قرار می‌گیرد. به خاطر اهمیت این قطعه استفاده از محصولات اورجینال و مناسب به جای اجناس تقلبی و متفرقه ( احتمالا ارزان!) میتواند موجب سلامتی و افزایش قدرت موتور شود.

زمان تعویض شمع موتور پراید

شمع موتور فابریکی که روی این خودرو بسته میشود، معمولا از یک برندهای  چینی و  متفرقه با کارکرد نهایتا 20 هزار کیلومتری است. علاوه بر زمان سرویس باید در صورت وجود علائم خرابی شمع موتور آن را تعویض کنید.

اصلی ترین علایم زمان سرویس شمع موتور در موتور پراید افت شتاب ، افزایش مصرف سوخت، لرزش موتور، بد روشن شدن موتور در سرما میباشد

علاوه بر انتخاب شمع مناسب انتخاب وایر مناسب نیز روی شتاب و قدرت  همچنین مصرف سوخت تاثیر گذار است.همانطور که در ابتدا اشاره شد وایر شمع وسیله ای است که وظیفه انتقال جریان از کویل به شمع را بر عهده دارد. این قطعه هم مانند شمع عمر محدودی دارد و بهتر است در همزمان با تعویض شمع موتور تعویض شود. در موتور پراید این قطعه سیمی شکل است. به هر میزان که وایر جریان را بهتر انتقال دهد شمع موتور قدرت جرقه زنی بهتر و بیشتری پیدا میکند. با استفاده از وایر تقویتی میتوانید از حداکثر قدرت و شتاب شمع موتور خود استفاده کنید.برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد وایر تقویتی و کارکرد آن یا تفاوت آن با وایر های معمولی کلیک کنید.

برای بررسی شمع موتور های مناسب پراید در ادامه این مقاله با من همراه باشید.

شمع موتور مناسب پراید یورو 4 موتور M13

سایز پایه مناسب برای این نوع موتور برابر 26.5 میلی متر و سایز رزوه مناسب برای این موتور 12 میلی متر است، با آچار خوری 16 میلی متری. که در اصطلاح عامیانه به این سایز از شمع پایه بلند نازک یا یورو 4 گفته میشود. 

شمع مناسب برای این گروه از خودرو ها شمع پایه بلند نازک (یورو 4) با کد حرارتی 7 و 8 بوش معادل 5 و 6 ان جی کا ، 20 و 16 دنسو میباشد. این کد توسط سازنده هر خودرو تعیین میشود که یکی از موارد مهم در انتخاب شمع به شمار می رود و در صورت انتخاب نادرست ممکن است خسارات سنگینی را برای خودرو به همراه داشته باشد. برای اطلاعات بیشتر در مورد کد حرارتی اینجا کلیک کنید. 

فیلر یا گپ شمع مناسب برای این گروه برابر 0.8 تا 0.9 است. انتخاب فیلر مناسب برای خودرو بسیار مهم  است، چرا که در صورت نصب شمع با فیلر نامناسب ممکن است خودرو افت شتاب داشته باشد یا مشکلات دیگری برای خودرو به وجود آید که برای اطلاعات بیشتر در مورد فیلر شمع میتواند روی اینجا کلیک کنید.

معرفی چند نمونه کد شمع موتور مناسب برای پراید یورو 4 به تجربه مشتریان :

اگه میزان بودجه اختصاصیتون برای خرید شمع موتور کمه ولی دوس دارین جنس اصلی و با کیفیت استفاده کنین بهتره شمع اکیوم ساخت فرانسه با کارکرد 30000 کیلومتری و قیمت مناسب رو انتخاب کنید. این شمع خام سوزی رو به حداقل (صفر) میرسونه  و اگر با وایر تقویتی استفاده بشه شتاب خودروتون رو هم بهبود میبخشه.

اما اگر شما روی شتاب و مصرف سوخت خودروتان حساس هستین، و میخواهین این تغییر این پارامترها را نسبت به قبل بیشتر احساس کنین، توصیه یدک کار به شما شمع پلاتینیوم جی پاور ان جی کی با کارکرد 70000 کیلومتر است. این شمع موجب نرم تر و روان تر شدن موتور خودرو شما میشود، همچنین مصرف سوخت و شتاب ماشین هم نسبت به قبل بسیار بهتر میشود.

اما اگر طالب یک شمع موتور با طول عمر بالا با شتاب و قدرت عالی بودین پیشنهاد ما به شما انتخاب شمع ایریدیوم ان جی کا است، این شمع عمر 100-120 هزار کیلومتر دارد و قدرت و شتاب خودرو شما را به طرز چشمگیری افزایش میدهد.

شمع موتور مناسب پراید یورو 2 موتور B3

سایز پایه مناسب برای این نوع موتور برابر پایه استاندارد 19 میلی متری و سایز رزوه مناسب برای این موتور 14 میلی متر است، با آچار خوری 16 میلی متری. که در اصطلاح عامیانه به این سایز از شمع پایه کوتاه گفته میشود. 

شمع مناسب برای این گروه از خودرو ها شمع پایه استاندارد 19 میلیمتری با کد حرارتی 7 و 8 بوش معادل 5 و 6 ان جی کا، 20 و 16 دنسو میباشد. این کد توسط سازنده هر خودرو تعیین میشود که یکی از موارد مهم در انتخاب شمع به شمار می رود و در صورت انتخاب نادرست ممکن است خسارات سنگینی را برای خودرو به همراه داشته باشد. برای اطلاعات بیشتر در مورد کد حرارتی اینجا کلیک کنید. 

فیلرشمع مناسب برای این گروه برابر 0.9 تا 1 است. انتخاب فیلر مناسب برای خودرو بسیار مهم  است، چرا که در صورت نصب شمع با فیلر نامناسب ممکن است خودرو افت شتاب داشته باشد یا مشکلات دیگری برای خودرو به وجود آید که برای اطلاعات بیشتر در مورد فیلر شمع میتواند روی اینجا کلیک کنید.

معرفی چند نمونه کد شمع موتور مناسب برای پراید یورو 2 به تجربه مشتریان :

اگرنمیخوای زیاد هزینه کنی یا زیاد اهل رانندگی پرشتاب نیستی، پیشنهاد ما بهت شمع سوپر پلاس بوش خواهد بود، این شمع  مناسب موتور پراید یورو 2 عه و کارکرد حدودا 30000 کیلومتری داره. 

اگه اهل شتاب و قدرتی ولی نمیخوای از شمع های ایریدیوم و پلاتینیوم استفاده کنی دنسو یه شمع دو سر سوزن ساخته با جنس نیکل! که همه جوره برای خودروت عالیه.این  شمع با کارکرد 50000 کیلومتری پیشنهاد مناسبی برای موتور یورو 2 است و با تکنولوژی دو سر سوزن خود شتاب و قدرت خودرو را بهبود میبخشد و از خام سوزی جلوگیری میکند.

اما اگر حساسیت شما از این حد هم فراتر رفت! و طالب یک شمع موتور با طول عمر بالا با شتاب و قدرت عالی بودین

پیشنهاد ما به شما انتخاب شمع ایریدیوم بوش است، این شمع عمر 100-120 هزار کیلومتر دارد و قدرت و شتاب خودرو شما را به طرز چشمگیری افزایش میدهد.البته انتخاب های دیگه از برند های مختلف دیگه مثل چمپیون، اتولایت،ان جی کا و ... هم میتونی داشته باشین. برای اینکه بهترین شمع موتور رو متناسب با سبک رانندگی و تغییرات خودروتون و حتی بودجه اختصاصیتون و... انتخاب کنید میتونین از طریق پشتیبانی واتساپ یا دایرکت اینستاگرام با مشاوران فنی یدککار در ارتباط باشید.

دیدگاه‌ها (8)

    • علی
    • 1401-04-04 03:36:32
    با عرض سلام خدمت شما .بنده پراید ..۱۳۲موتورمعمولی ..منظور یور۴نیست.. آیا شمع مارک اصل دنسو مدل w14میتونم ببندم رو ماشین ..اگر لطف کنی اطلاع رسانی کنید ممنون میشم.
    • قادری
    • 1401-06-18 22:35:04
    با سلام. با توجه به توضیحات صفحه 47 منوال سرویس موتور M13 پراید که توسط شرکت سایپا تدوین شده است. فیلر شمع های موتور پراید یورو4 باید مقدار 0.7 میلی متر باشد. M13-Euro4_workshop_manual X100RM1A21 را در گوگل سرج کنید. قطعا پیدا میکنید. امیدوارم این مورد را بررسی و در صورت امکان اصلاح کنید. با تشکر.
    • مهدی رزاقی
    • 1402-01-27 20:39:59
    سلام برای خودرو پراید ۱۳۱ یورو۴ که دوگانه دستی هست، شمع ۳ پلاتین وجود داره؟
    • مهدی
    • 1402-10-10 04:18:00
    سلام پراید من مدل ۸۶ دوگانه‌سوز کارخانه هست به همین خاطر در مورد سوخت گاز که حرارت بیشتری داره نمیدونم چه شمعی استفاده کنم،آیا سوزنی ایریدیوم را توصیه میکنید؟
    • مهدی
    • 1402-10-10 04:18:02
    سلام پراید من مدل ۸۶ دوگانه‌سوز کارخانه هست به همین خاطر در مورد سوخت گاز که حرارت بیشتری داره نمیدونم چه شمعی استفاده کنم،آیا سوزنی ایریدیوم را توصیه میکنید؟
    • مهدی
    • 1402-10-10 04:18:04
    سلام پراید من مدل ۸۶ دوگانه‌سوز کارخانه هست به همین خاطر در مورد سوخت گاز که حرارت بیشتری داره نمیدونم چه شمعی استفاده کنم،آیا سوزنی ایریدیوم را توصیه میکنید؟
    • مهدی
    • 1402-10-10 04:18:05
    سلام پراید من مدل ۸۶ دوگانه‌سوز کارخانه هست به همین خاطر در مورد سوخت گاز که حرارت بیشتری داره نمیدونم چه شمعی استفاده کنم،آیا سوزنی ایریدیوم را توصیه میکنید؟
    • مهدی
    • 1402-10-10 04:18:08
    سلام پراید من مدل ۸۶ دوگانه‌سوز کارخانه هست به همین خاطر در مورد سوخت گاز که حرارت بیشتری داره نمیدونم چه شمعی استفاده کنم،آیا سوزنی ایریدیوم را توصیه میکنید؟

دیدگاه جدید

محصول به لیست علاقمندی افزوده شد
محصول به لیست مقایسه افزوده شد