تفاوت شمع موتور معمولی با سوزنی

بررسی تخصصی ساختار شمع موتور و تشریح تفاوت آنها 

 در این مقاله سعی میکنیم نگاه تخصصی‌تری به شمع خودرو بندازیم و در عالم واقعیت و فراتر از تئوری و نوشته های تبلیغاتی آن را بررسی کنیم.

 اخیرا بازار فروش شمع های سوزنی داغ شده و حتی فروشگاه هایی که کارشان مرتبط نیست نیز اقدام به فروش شمع موتور های سوزنی از انواع پلاتینیوم و ایریدیم و... نموده اند. ما میخواهیم بدانیم آیا این محصولات واقعا به درد خودروی ما میخورند و یا فقط یک شعار تبلیغاتی هستند؟!

قبل از توضیح در مورد ساختار و ویژگی های شمع باید چند موضوع را بدانیم:

1- شمع موتور چیست؟

2- کار شمع موتور چیست؟

3- اهمیت شمع موتور چیست؟



 شمع موتور قطعه ای از خانواده سیستم برق و تزریق سوخت خودرو است که در موتور های بنزینی در محفظه سیلندر قرار میگیرد (تصویر بالا) و همزمان با ورود سوخت و اکسیژن، مثلث آتش را تکمیل و اقدام به جرقه میکند. انفجار حاصل باعث عقب راندن پیستون و تولید یک نیروی مکانیکی شده و تداوم این عمل تبدیل به یک نیروی محرکه و در حالت کلی باعث روشن شدن موتور و حرکت خودروی شما میشود. پس تا اینجا متوجه شدیم که بدون حضور شمع موتور هیچ انفجار و احتراق و حرکتی نخواهیم داشت.

  تامین تمام برق خودرو و در واقع هر چیزی که شما در خودرو به کار میبرید از جمله پخش، چراغ، کولر، بالابر شیشه، مه شکن و ... همه بعد از روشن شدن خودرو از نیروی موتور تامین میشوند و باتری از مدار تامین خارج میشود. لذا هر گونه ضعف در احتراق مستقیما بر سایر موارد ذکر شده تاثیر میگذارد و شما از حالت خودروی خود خسته میشوید، اینجاست که اهمیت واقعی شمع موتور آشکار میشود.

چرا باید شمع موتور اصلی باشد؟

چیزی که اهمیت شمع موتور را برجسته میکند توانایی تحمل حرارت در این شرایط سخت و ادامه فعالیت و جرقه زنی است. پس به این نتیجه میرسیم که مواد اولیه شمع باید از الیاژها و ترکیبات مقاوم و همچنین طراحی آن ها باید بسیار تخصصی باشد. این موضوع باعث شده که تولید شمع موتور خودرو همواره در دست شرکت های معتبر با سابقه طولانی باشد؛ شرکت های معتبر که اکثرا امریکایی، اروپایی و ژاپنی هستند و تا کنون نیز این بازار را در دست دارند و محصولات تقلبی و چینی هیچگاه نتوانسته اند در این بازار محلی از اعراب داشته باشند. بارز ترین ویژگی شمع موتور اینست که به محض استفاده از نوع تقلبی آن، متوجه خواهید شد که خودرو درست کار نمیکند؛ و شمع ذوب و قطع شده و یا شمع میترکد و ... پس نوصیه ما انتخاب شمع موتور اورجینال در هر شرایط است که در فروشگاه تخصصصی یدک کار در دسترس شما هستند.

دسته بندی انواع شمع موتور از لحاظ ساختار الکترود:

 برگردیم به موضوع ساختار شمع موتور! در دنیای کنونی با رشد صنعت خودرو و افزایش انتظار مشتری نسبت به تولید خودروی پر شتاب و سبک، بین تولیدکنندگان شمع موتور نیز در توسعه محصول بهتر با توانایی بیشتر و کارکرد بالاتر رقابت وجود دارد. در واقع هر شرکت، واحدی جهت تحقیق و توسعه تکنولوژی مختص این مهم دارد.

20 سال پیش صنعت خودرو پیشرفت امروز را نداشت؛ برای مثال شمع موتور قطعه ای بود با 2000 کیلومتر کارکرد یا شاید در نهایت تکنولوزی 5000 کیلومتر کارکرد! آلیاژ خیلی مهمی که استفاده میشد نیکل و یا مس بود. این فلزات برای آن زمان یا 50 سال پیش جزو بهترین رساناها بودند و شاید هم ان زمان بهترین و مقاوم ترین رسانا. الکترود این نسل دارای ضخامت زیاد بود و حالتی مشابه زغال یا گرافیت داخل قلم داشت. اگرچه این نسل خود پیشرفت های جزیی کرد، مثلا ترکیبی از ایتیریم به مس اضافه شد و یا الکترود مثبت V شكل شد و بعضا الکترود منفی U شكل شد، اما کم کم از نگاه خودروساز ها افتاد و منسوخ شد. با این وجود،‌ این نسل به دلیل ارزانی هنوز تولید و در بازار بفروش میرسد، اما با گذشت سالها فلزاتی به میدان آمدند که بسیار گرانبها بودند و ویژگی هایی به مراتب قوی تر از مس و نیکل داشتند؛ پلاتینیوم PLATINUM اولین نسل این قافله بود. 

شمع سوزنی پلاتینیوم :

  پلاتینیوم PLATINUM : اولین شرکت پیشتاز این تکنولوزی بوش بود. محصولاتی تولید کرد که الکترود مثبت آنها دارای یک عایق سفید رنگ (ایزوله) بود و در داخل ان یک سوزن نازک از جنس پلاتینیوم استفاده کرد که خود انقلابی بود در صنعت شمع موتور. رنگ جرقه از زرد معمولی به رنگ بنفش تغییر کرد و کارکرد به 40 هزار کیلومتر رسید و کیفیت احتراق 30درصد ارتقا پیدا کرد. چیزی نپایید که شرکت های دیگر مدل های دیگری از پلاتینیوم ارائه دادند؛ هر کدام به شکل و قالب خود و تواستند این صنعت را به قدمی جلوتر ببرند. بوش توقف نکرد و یک سال بعد نسلی دیگر ارائه داد؛ همان پلاتینیوم اما با تزریق لیزر و حذف ایزوله. باز هم داستان تکرار شد و ... نسل جدید به بازار آمد.

شمع سوزنی دبل پلاتینیوم :

دبل پلاتینیوم DOUBLE PLATINUM :هدف تولید این نسل مشکلی بود که پلاتینیوم ها داشتند. پلاتینیوم ها دارای سوزن پلاتینیوم بودند اما الکترود منفی همچنان ضعف نسل های قبلی را داشت و نمیتوانست سوزن را تا اخر عمر همراهی کند، این بود که الکترود منفی هم به این نسل پیوست و پلاتینیومی شد و نسل دبل پلاتینیوم ها را بوجود آوردند.

شمع سوزنی ایریدیوم:

ایریدیم IRIDIUM :تکنولوژی توقف نکرد و فلزی جدید و گران بهاتر و مقاوم تر ارائه داد. کارکرد به 100 هزار کیلومتر رسید، رنگ جرقه به آبی خالص (احتراق99درصد) رسید، موتور ارام تر و با فشار کمتر کار میکرد، و مصرف سوخت به دلیل احتراق کامل به شدت پایین آمد. اولین شرکت ارائه دهنده محصول با این فلز، امریکایی بود و در ساخت ماهواره های فضایی استفاده کرد،به سرعت تولید کنندگان شمع موتور سراغ این فلز با ارزش رفتند و انواع مختلف از آن با قطر های 0.8 و 0.7 و 0.6 میلیمتر تولید کردند. این تکنولوژی فراگیر شد و چند شرکت محدود و معتبر به نحو احسن محصول تولید کردند.

برند های اصلی شمع موتور:

NGK , DENSO , BOSCH , AUTOLITE ,CHAMPION , ACDELCO

پیدایش شمع های ایریدیوم لیزری:

چند ماه طول نکشید شرکت بوش با تبلیغ در مورد تولید محصول با ایریدیم 99 درصد، تولیدکنندگان را به چالشی جدید کشید. تا ان زمان همه ایریدیم بودند؛ ولی نه ایریدیم خالص بلکه ترکیبی از ایریدیم (ایریدیم - پلاتینیوم)! 

محصولی ویژه و بسیار دقیق آلمانی که دارای سوزن بسیار حساس و دقیق و تزریق شده با لیزر. این باعث شد بقیه از سود خود چشم‌پوشی کنند و محصولات را به این کیفیت ارتقا دهند. نکته مهم اینجاست که باید بدانیم هر گردی گردو نیست و هر ایریدیم ی، ایریدیم نمیشود و باید همواره از برند های معتبر شمع موتور خرید.

نکته:دو نوع ایریدیم پلاتینیوم در بازار داریم نسل اول سوزن ترکیبی از ایریدیم پلاتینیوم بود نسل دوم سوزن اریریدیم و الکترود منفی پلاتینیوم ،اولین نسل در سال های 2005 تا 2008 تولید میشد و نسل دوم هنوز جزو محصولات پر فروش و قیمت مناسب بازار است.

بعدها اتفاقی که برای نسل پلاتینیوم افتاد، برای ایریدیوم نیز تکرار شد و آن هم به ایریدیم-پلاتینیوم و دبل ایریدیم تبدیل شد. هرچند محصولات این نسل در بازار ایران دیده میشوند و در فروشگاه یدک کار هم عرضه میگردد اما واقعیت اینست که این نسل مناسب هر خودرویی نیست چون جرقه ای بدون خظا دارند و این میزان دقت و امتداد جرقه را هر کوییل خودرویی تحمل نمیکند. بنابراین ما در مورد خرید این محصولات حتما از مشتری اطلاعات خودرو را دریافت و با کارشناسی کامل پیشنهاد میکنیم.

سخن آخر درباره شمع موتور:

حال به پایان شناخت نسل های شمع موتور رسیدیم. سوال اینجاست این شمع ها واقعا در عمل تغییر کردند و به درد خودرو شما میخورند یا فقط تبلیغاتی برای فروش میباشند!

ما در بخش تست محصولات یدک کار دو نمونه از دو نسل را برای شما ازمایش خواهیم کرد و بصورت تصویری مقایسه را به سمع و نظر شما میرسانیم.

قبل از دیدن فیلم باید این نکته را یاداور شویم؛ در فضای داخل سیلندر وقتی پیستون سوخت و هوا را متراکم میکند و فشار می آورد، درست قبل عمل جرقه! مخلوط هوا و سوخت بشدت فشرده شده و در فضای بین دو الکترود شمع قرار گرفته و مانند یک عایق قوی عمل میکند. لذا در شمع موتور های معمولی شکستن و رد کردن این عایق و ایجاد اتصال بین دو الکترود کار ساده ای نیست اما در شمع های سوزنی بدلیل داشتن حالت جرقه ی تیز و لیزر مانند این عایق به راحتی شکسته میشود و احتراق صورت میگیرد. هدف ازاین بحث داشتن یک پیش زمینه قبل از دیدن فیلم است تا درک بهتری از مقایسه بدست آوریم.

مقایسه تصویری ان جی کی سوزنی ایریدیوم IX با شمع الکترود تخت نیکلی:

نتیجه گیری :

بهترین انتخاب در خودرو شمع سوزنی میباشد و میتواند عملکرد خودرو را به نحو احسن ارتقا دهد 

این مقاله توسط تیم پشتیبانی فنی یدک کار ارائه شده و استفاده بدون ذکر منبع امری غیر اخلاقی و غیر قانونی است.

با عضویت در صفحات مجازی یدک کار از مطالب فنی محصولات یدکی و فروش های ویژه مطلع شوید.

تفاوت فروشگاه یدک کار با سایر فروشگاه ها :

ما با تکیه بر واردات و فروش عمده، محصولات را به دست مشتریان میرسانیم. در فروشگاه یدک کار شما محصولات را بدون واسطه و مستقیم از واردکننده یا عمده فروش خریداری میکنید. در عمل این حذف واسطه ها باعث کاهش حداقل 30 درصد قیمت نهایی کالا میشود. لازم به ذکر است ما همواره محصولات اصلی و تقلبی مشابه را از طریق بلاگ یدک کار به مشتریان اطلاع رسانی میکنیم تا فروشگاه های نا معتبر و سودجو با قیمت های کاذب و کمی پایین تر از قیمت یدک کار نتوانند حقوق شما را در خریداری محصولات اورجینال ضایع نمایند.

یدک کار را در شبکه های مجازی دنبال کنید

صفحه اینستاگرام یدک کار        کانال تلگرام یدک کار

دیدگاه‌ها (0)

فعلا دیدگاهی ثبت نشده است

دیدگاه جدید

محصول به لیست علاقمندی افزوده شد
محصول به لیست مقایسه افزوده شد