همه چیز در مورد روغن سوزی

روغن سوزی یک مشکل جدی در خودرو میباشد،در این مقاله قصد داریم روغن سوزی را بشناسیم،علائمش را بدانیم،و راه های پیشگیری از آن را بدانیم.در این مقاله به صورت تخصصی پاسخ این سوالات را باهم بررسی خواهیم کرد.

وظیفه روغن موتور در خودرو چیست؟

اکثر قطعاتی که داخل موتور به کار رفته اند جنس فلزی دارند. این قطعات دائما با یکدیگر درگیر هستند و باهمدیگر اصطحکاک دارند، اگر خودرویی بدون روغن موتور کار کند در کمتر از نیم ساعت دمای تمامی این قطعات افزایش می یابد و این دمای بالا به سوختن این اجزا منجر میشود.

وظیفه روغن موتور در خودرو روانکاری و در خودروهایی که سردکن روغن دارند خنک کنندگی هم میباشد. در واقع روغن موتور اصطحکاک بین قطعات را به حداقل می رساند و هرچقدر کیفیت روانکاری – کیفیت روغن موتور با تمام افزودنی هایی که دارد – بیشتر باشد عمر این قطعات هم بالا میرود.

روغن موتور کجا حضور دارد؟

روغنی که در کارتل هست توسط اویل پمپ با فشار میاد داخل موتور پشت پیستون ها قرار میگیرد - اگر پیستون را تصور کنید رینگ آخر که رینگ روغن نام دارد - پایین تر از رینگ روغن روغن موتور قرار میگیرد که در سیلندرها پشت سوپاپ ها و شپشت لاستیک سوپاپ ها قرار دارد. در واقع لاستیک سوپاپ مانند یک ایزوله عمل میکند و اجازه نفوذ روغن به محفظه احتراق را نمیدهد.

اما روغن سوزی چیست؟

در محفظه احتراق ما باید فقط سوخت و هوا داشته باشیم اگر روغن موتور به هر دلیلی به این محفظه نشت کند و همراه با سوخت و هوا بسوزد، اصطاحا میگوییم خودزو دچار روغن سوزی شده است.

علائم روغن سوزی چیست؟

کم کردن روغن، خروج دود آبی از اگزوز، ضعیف و بی جان شدن موتور

با این علائم مشکوک به روغن سوزی، ما باید بررسی کنیم که آیا خودرو روغن سوزی دارد یا خیر؟ و این روغن سوزی از کدام قسمت ناشی میشود؟

عمده محل هایی که روغن میتواند از آنجا نشت کند عبارتند از:

رینگ پیستون (از جداره محفظه احتراق)، جداره سیلندر،لاستیک سوپاپ و سوپاپ ها.

حال برای یافتن مشکل انواع حالت ها را بررسی میکنیم.

رینگ پیستون یا جداره سیلندر

یک به یک شمع ها را خارج کنید و دستگاه کمپرس سنج گه یک فشارسنج قوی است را به جای آن شمع پیچ کنید و اصطلاحا نیم استارت بزنید و کمپرس تک تک سیلندرها را اندازه بگیرید. حال اگر کمپرس یکی از سیلندرها با بقیه سیلندرها تفاوت زیادی داشت و خیلی پایین تر بود این سیلندر مشکوک به روغن سوزی است.

اما برای اینکه تشخیص دهیم  این روغن از رینگ است یا از لاستیک سوپاپ چه کاری باید انجام دهیم؟

با روغن دان مقداری روغن را از ورودی شمع موتور وارد سیلندر میکنیم و دوباره کمپرس آن سیلندر را اندازه میگیریم. اگر کمپرس بالاتر رفت بدین معنی است که جداره ی آن سیلندر خط و خش داشته (و روغن ورودی آن خط و خش ها را پر کرده و کمپرس را افزایش داده است) یا رینگ روغن از آن قسمت ها نشت روغن دارد.

حال اگر کمپرس تفاوتی نداشت باید مسیر سوپاپ ها را بررسی کنیم.

مسیر سوپاپ 

سیلندری که کمپرس پایینی داشت را در حالتی قرار دهید که پیستون در پایین ترین حالت خود قرار داشته باشد و هر دو سوپاپ هم بسته شده باشند. با فشار (کمپرس) باد به محفظه سیلندر باد تزریق میکنیم.

حال سه حالت داریم:

  • اگر از مسیر اگزوز صدای باد شنیدیم یعنی سوپاپ دود مشکل دارد یا سوپاپ دود سوخته است.
  • اگر صدای باد را در محفظه فیلتر هوا شنیدیم یعنی سوپاپ هوا مشکل دارد
  • اگر هیچ یک از موارد بالا نبود، درب رادیاتور را باز کنید، اگر صدای تخلیه باد را در مسیر خنک کننده رادیاتور احساس کردیم یعنی واشر سرسیلندر کمپرس رد میکند و خودرو مشکلل روغن سوزی ندارد.

لاستیک سوپاپ ها

عمده ترین و شایع ترین علائم در خرابی لاستیک سوپاپ ها این است که خودرو در استارت صبح گاهی روغن سوزی دارد. یعنی وقتی در هوای سرد استارت میزنید از اگزوز دود آبی رنگ  مشاهده میکنید و به محض گرم شدن خودرو این دود قطع میشود. این مورد نشان میدهد که زمانی که سوپاپ سرد است لاستیک سوپاپ گشاد بوده و به محض گرم شدن سوپاپ لاستیک بهتر میتواند خود را با آن مچ کند و روغن سوزی قطع میشود.

چه عواملی باعث روغن سوزی در خودرو میشود؟

اولین و مهمترین عامل استفاده از روغن بی کیفیت است. بر خلاف تصور چرب بودن روغن موتور دلیل کافی برای مناسب بودن روغن موتور نیست. روغن موتور اورجینال باید دارای افزودنی هایی باشد که در دمای بالا هم بتواند روانکاری خود را نگه دارد.

روغن های بی نام و نشان یا حتی برخی از روغن موتورهای داخلی به قدری بی کیفیت انند که در دمای بالا آب میشوند و این آب شدن به مرور زمان همه قطعات را تحت تاثیر قرار میدهدو موجب خراب شدن آن ها میشود.

دومین عامل دیر عوض کردن روغن موتور است. روغن موتور کارکرد محدودی دارد فرض کنید روغن موتوری که عمر 5000 کیلومتری دارد را در کیلوکتر 10000 تعویض کنید، این روغن تا کارکرد 5 هزار درست عمل میکند اما استفاده بیشتر از این مقدار باعث افزایش اصطحکاک بین اجزا، افزایش دمای اجزا و تغییر شکل آن ها میشود.

سومین عامل استفاده از فیلتر هوا بی کیفیت یا فیلترهای هوا اسپرت دست ساز است. این فیلتر ها باعث میشوند گرد و غباری که بیرون موتور است وارد سیلندر شود و اگر جرم این گرد و غبارها بالا باشد به مرور زمان روی سیلندر خط می اندازند و یا باعث خرابی رینگ می شوند و از همانجا روغن سوزی شروع میشود.برای جلوگیری از این آسی از فیلتر هوای مرغوب مانند سرکان استفاده کنید.

و اما مسئله آخر

سرویس های دوره ای خودرو را درست انجام دهید، این سرویس شامل تعویض فیلتر هوا، تعویض فیلتر روغن،تعویض روغن موتور مرغوب می باشد.

اما برای بررسی روغن سوزی شاید دسترسی به ابزارهایی مانند کمپرس سنج، پمپ باد و... برای مصرف کننده مقدور نباشد. راحت ترین راه برای تشخیص روغن سوزی در خودرو چیست؟

شمع موتورهایی که روی خودرو نصب شده است را باز کنید و تک تک آن ها را با عینک یا ذره بین بررسی کنید، اگر در رزوه های داخل شمع موتور بعد از واشر رد روغن یا چربی دیدید و یا اگر روی الکترود آن جرم پخته دیدید یعنی اینکه متاسفانه خودرو روغن سوزی دارد.

یک حالت استثنا هم وجود دارد، فرض کنید خودروساز برای موتور شما گرید 1040 را پیشنهاد کرده است و شما به طور خودسرانه روغن موتوری از گرید 2040 را استفاده کرده اید.این روغن شل تر از حد مجاز و گرید پایین تر باعث میشود که روغن از رینگ های پیستون و لاستیک سوپاپ رد شده و منجر به روغن سوزی در خودرو شود.

شاید در مراحل ابتدائی کار بتوان با تعویض روغن به روغن استاندارد خودرو از ایجاد مشکلات جدی پیشگیری کرد، اما با گذشت زمان این اشتباه خطرات جدی برای موتور خودرو به دنبال خواد داشت.

نکته آخری اینکه:

اگر میخواهید سالیان سال به درستی از خودرو خود استفاده کنید، این نکات را در نظر داشته باشید.

اما به عنوان یک خریدار چگونه مناسب ترین انتخاب را داشته باشیم؟

تمام تلاش یدککار بر این است که شما همراهان عزیز متناسب با هزینه و نیازهای خودرو خود همواره بهترین انتخاب را داشته باشید. برای انتخاب بهترین روغن موتور متناسب با نیاز خود میتوانید از طریق پشتیبانی واتساپ یا دایرکت اینستاگرام با مشاوران فنی یدککار در ارتباط باشید.

دیدگاه‌ها (0)

فعلا دیدگاهی ثبت نشده است

دیدگاه جدید

محصول به لیست علاقمندی افزوده شد
محصول به لیست مقایسه افزوده شد